Nyheter:
Åpnet stas-hangar, lar grunnsteinen ligge
Onsdag åpnet statssekretær Øystein Bø den nye hangar 6 på Bardufoss, som skulle bli juvelen i Forsvarets hovedbase for helikopter.
Det er tre år siden statssekretæren la ned grunnsteinen for den nye Hangar 6, og Bø sa den gang at investeringen på over en halv milliard var et tegn på vilje til å satse på Nord-Norge.
Nå vil ikke Regjeringen lenger bruke begrepet hovedbase helikopter, tvert imot ønsker de å flytte alle Bell-maskinene til Rygge, og bare la NH-90 være igjen på Bardufoss. I dag er halvparten av de 18 maskinene i nord for å støtte Hæren.
Et regjeringsskifte vil imidlertid kunne endre på dette, og på Facebook har det de siste dagene vært harselert med statssekretærens gjenvisitt. «Han kommer vel nordover for å hente grunnsteinen nedover til Rygge», har vært gjennomgangstonen.
Men under åpningstalen parerte Bø:
– Vi har på tre år brukt 750 millioner kroner på Bardufoss, med hangar, messe og brannstasjon. Det er ingen tvil om at Bardufoss er en viktig base med sitt fotavtrykk. Regjeringen skal fortsette å satse her. Jeg ser at noen vil ta opp grunnsteinen, men de får ikke hjelp til det fra meg, sa Bø.
Møtte ansatte. I forkant av åpninga hadde statssekretæren et allmøte med de ansatte. Der forsikret han at «ikke et rotorblad skal flyttes fra Bardufoss før et alternativ er på plass».
– Alternativet kan være helt nye helikoptre, det kan være NH-90, AW 101 eller sivile maskiner. Han forsikret at det vil komme noe annet når Bell drar sørover. Og det vil måtte gå minst et par år. Vi setter håp til en ny regjering, sier NOF-tillitsvalgt i 339-skvadronen, Geir Brandsegg.
Brandsegg har meldt seg ut av Arbeiderpartiet på grunn av deres helikopterstandpunkt, og også FrP og Høyre har opplevd tilsvarende.
– Jeg har ingen tro på at AW 101 (det nye redningshelikopteret) eller NH-90 har restkapasitet til å trene med Hæren, sier den NOF-tillitsvalgte.
Godt miljø. I alle fall, Hangar 6 ble tatt i bruk av NH-90-helikoptrene i vinter, og den tilhørende staben til 337-skvadronen har fått kontorer i første etasje. I andre etasje sitter ledelsen for 339-skvadronen, samt operasjonssentralen for 139 luftving. Resten av 139-ledelsen er igjen i det gamle hovedkvarteret.
I selve hangaren er det høyt under taket, og de ansatte har funnet seg godt til rette:
– Her er mer plass og mer luft enn der vi var før, så arbeidsmiljøet er vesentlig bedre, men jobben er den samme, sier fagarbeider Ingmund Rørslett. Sammen med noen andre mekanikere starter han vanligvis dagen foran datamaskinene.
Det er fortsatt industrien som har ansvaret for NH-90, og det betyr ekstra mye papirarbeid for hver mekke-time. Det leses manualer, skrives rapporter og legges inn bilder – et arbeid som i neste omgang kommer alle brukerne av NH-90 til gode.
I den nye hangaren har Bardufoss også fått Nord-Europas første komposittverksted for helikopter. Det betyr at Luftforsvaret ikke trenger sende NH-90 tilbake til Italia for å utbedre en skrog-skade.
Kystvaktas NH-90 blir i august operative på fartøyene, men maskinene må tilbake til Italia for å få full operativ kapasitet. Helikopter nr 7, som kommer i løpet av høsten, vil imidlertid ha full operativ kapasitet.