Nyheter

ØDELAGT: Etter en kollisjon mellom fugl og F-35 har det sørkoreanske luftforsvaret bestemt seg for å parkere det involverte flyet.
ØDELAGT: Etter en kollisjon mellom fugl og F-35 har det sørkoreanske luftforsvaret bestemt seg for å parkere det involverte flyet.

Sør-Korea: F-35-fly parkeres etter møte med fugler

Det sørkoreanske luftforsvaret kunngjorde forrige fredag at de har bestemt seg for å pensjonere et F-35A stealth-jagerfly, etter at det ble alvorlig skadet av en fuglekollisjon i januar 2022.

Publisert

Et sørkoreansk F-35A-fly fikk skader på omtrent 300 komponenter, inkludert skroget, strukturen, motoren og kontroll- og navigasjonssystemet etter en kollisjon med en fugl i begynnelsen av januar i fjor. Det kommer fram etter en omfattende analyse gjort av det sørkoreanske luftforsvaret sammen med produsenten Lockheed Martin.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

 Det melder det sørkoreanske nyhetsbyrået Yonhap news.

Høye kostnader

Med tanke på de høye kostnadene og den lange tiden som ville være nødvendig for reparasjoner, samt andre sikkerhetsbekymringer, konkluderte luftforsvarets gjennomgangskomité med at det er bedre å pensjonere flyet enn å reparere det. Dette vil dog ikke bli besluttet før en eventuell godkjenning fra landets forsvarsdepartement kommer.

Reparasjonskostnadene for flyet, ett av 40 F-35A i det sørkoreanske luftforsvaret, ble anslått til omtrent 140 milliarder won (1,164 milliarder norske kroner), høyere enn anslått enhetskostnad på 110 milliarder won, ifølge militære tjenestemenn.

Luftforsvaret forteller at de vil vurdere ulike måter å bruke det pensjonerte flyet på, inkludert potensiell bruk i mekanikeropplæring.

Forsker Christian Kierulf Aas ved Naturhistorisk museum, UiO og veileder for Forsvaret innen fly og fugler, forteller til Forsvarets forum at det hvert år forekommer hundrevis av «birdstrikes».

– Hvert år skjer mellom 300 og 400 «birdstrikes» for sivile flyvninger. For militære fly er tallet mellom 20 og 30, sier han og legger til:

 – «Birdstrike» er ordet vi bruker når vi snakker om møter mellom fly og fugl. Et fåtall av disse gir skader på flyet. I 2023 har vi ingen tilfeller av skader på fly i Norge.

Fire eksempler i Norge

Selv om det svært sjeldent forekommer skader på flyene som treffer fugler forteller Aas forteller at også Norge har eksempler på situasjoner hvor det verst tenkelige har skjedd, nemlig havari.

– I Norge har vi fire eksempler på jagerfly som har styrtet som følge av møte med fugler. Den siste skjedde tilbake i 2001, sier han.

Om enkelte flytyper eller fugler har noe å si, er vanskelig å gi et nøyaktig svar på ifølge Aas, men han forteller at størrelsen på dyret og hastigheten på flyet har derimot stor betydning.

– Naturligvis er det store fugler som skaper mest trøbbel, og ofte måker. Tre av de fire hendelsene hvor militære fly har styrtet i Norge, har det vært etter møte med måker, sier han og fortsetter:

– Det er ikke sånn at noen typer fly treffer mer fugler en andre. Vi ser likevel at møter mellom fly og fugler i høy hastighet er det skumleste. I høy fart vil kraften av sammenstøtet være betydelig større og kan dermed lettere forårsake skade.

Motor og frontruten er spesielt farlige områder, ifølge forskeren.

– Motoren og frontruten er kritiske områder. Treff på disse områdene kan i verste fall stoppe motoren eller knuse frontruten, sier Aas. 

Powered by Labrador CMS