Nyheter:

VURDERER STANS: Justis- og beredskapsminister Monica Mæland og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen møtte pressen på Stortinget i forbindelse med at Nasjonal sikkerhetsmyndighet har varslet Rolls-Royce om at salget av Bergen Engines vurderes stanset.

Mæland om Bergen Engines: – Må regne med at det tar tid

Det finnes knapt eksempler på andre saker der regjeringen går til de skritt den nå tar i forbindelse med salget av Bergen Engines til russiske kjøpere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi er nå på et punkt hvor det er stor usikkerhet rundt nasjonale sikkerhetsinteresser. Når det er så stor usikkerhet, plikter vi å rydde den av veien, sa Mæland under en hastig innkalt pressekonferanse i Stortinget tirsdag.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Flere departementer og tjenester har jobbet med saken, som omfatter salget av Bergen Engines til russiske TMH International. Tirsdag varsler regjeringen at den vurderer å bruke sikkerhetsloven til å stanse det planlagte salget.

Saken har forsvarspolitiske sider, som berører Norges allierte, samt handelspolitiske sider, ifølge statsråden.

– Dette er en veldig alvorlig beslutning, som vi knapt har noen tilsvarende eksempler på fra tidligere. Vi har derfor måttet bruke noe tid på å komme fram til den, og må regne med at det tar tid også før vi kan konkludere i saken, sa Mæland.

Fakta om Bergen Engines-saken

  • Britiske Rolls-Royce kunngjorde 4. februar at de har signert en avtale om å selge motorvirksomheten Bergen Engines til det russisk-kontrollerte selskapet TMH International for 1,6 milliarder kroner. Dette er den Sveits-baserte internasjonale filialen under det russiske TMH-konsernet.
  • En av de viktigste kundene til Bergen Engines har vært det norske Sjøforsvaret. Motorfabrikken har service- og vedlikeholdsavtaler med en rekke kystvaktskip, samt E-tjenestens spionskip Marjata, som er et av Norges mest sensitive skip.
  • Motorer fra fabrikken brukes også av flere Nato-land, deriblant USA.
  • TMH er verdens fjerde største leverandør av jernbanemateriell, men har gitt uttrykk for at de vil diversifisere sine aktiviteter.
  • To av de største eierne i TMH er de russiske oligarkene Iskander Makhmudov og Andrej Bokarev.
  • En rekke eksperter og aktører har advart mot at det er mye som tyder på at kjøperne har tette bånd til det russiske regimet.
  • Bergen Engines sysselsetter rundt 950 personer internasjonalt, hvorav rundt 650 er basert ved hovedkontoret på Hordvikneset i Bergen.
  • Sentralt i saken står sikkerhetsloven og bruken av denne. Bergen Engines var i utgangspunktet ikke omfattet av sikkerhetslovens bestemmelser, men paragraf 10.3 , omtalt som «sikkerhetsventilen» i sikkerhetsloven, gjør at myndighetene kan hindre aktivitet som kan utgjøre en risiko for nasjonal sikkerhet likevel. Terskelen for å bruke paragrafen skal være høy.
  • Salget skal etter planen sluttføres mot slutten av året

Kilder: Rolls-Royce, Lovdata, NTB, E24

Powered by Labrador CMS