Nyheter

KLARE FOR DONASJON: Kjøretøyene sendes med båt fra Trøndelag til Hellas, før turen går videre nordover. Reisen til Thessaloniki vil ta cirka to uker.

Norge donerer 76 lastevogner og feltvogner til Nord-Makedonia

Forsvaret og FMA donerer totalt 40 Scania og 36 multi-kjøretøy.  – De på verkstedene våre har skrudd noen tusen timer, sier FLO-sjef Anders Jernberg. 

Publisert

Forsvaret og Forsvarsmateriell donerer 76 kjøretøy til Nord-Makedonia, og tok mandag fatt på transporten av de 40 Scania-lastebilene og 36 MB Multi-feltvogner mellom Orkanger til Thessaloniki. 

– Som alt annet av donasjoner, krever det godt med forberedelser, også på anskaffelsessiden. Vi må finne fram de reservedelene vi har og kjøpe nye reservedeler. De på verkstedene våre har skrudd noen tusen timer og har lagt ned et betydelig arbeid for at kjøretøyene skal være i god stand. 

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Det sier sjef i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) brigader Anders Jernberg. 

– De femtonns Scania-lastebilene fungerer godt til å frakte personell og materiell. De egner seg godt til terreng og har stor mobilitet. Vi donerer også multikjøretøy, altså åpne Mercedeser med våpenplattform der man kan ha 12,7 mm mitraljøse, og det er plass til en patrulje på sju soldater, sier Jernberg om donasjonen. 

Norge donerer ikke våpen til Nord-Makedonia i denne omgang. 

Nær alliert

Nord-Makedonia ble med i Nato i 2020, og er dermed et ganske «ungt» medlemsland, og har donert utstyr til Ukraina. Jernberg sier donasjonen fra Norge er viktig i den sikkerhetspolitiske situasjonen etter Russlands fullskala invasjon i 2022, men også et ledd i å hjelpe en nær alliert som ikke har de samme økonomiske musklene som Norge har. 

– Nord-Makedonia har en arbeidsledighet på 20 prosent, og er et av Europas fattigste land. Det er vi som tar utgiftene for transporten – det er det som ligger i donasjoner, sier Jernberg. 

Han legger til at mange norske soldater har tilbrakt tid i Nord-Makedonia, Bosnia og Kosovo, og at han ofte havner ved siden av den nordmakedonske representanten i Nato-fora. Der plasseres representantene ofte i alfabetisk rekkefølge. 

Jernberg legger til at kjøretøyene skal fungere godt. 

– Vi har fått nye MAN-lastebiler, men vi har ikke fått nok til å dekke hele behovet enda. Scania-lastebilene er i ferd med å fases ut, men særlig i nord der de ikke har vært utsatt for så mye salt er de i god stand. 

Miljøvennlig løsning

Kjøretøyene blir fraktet med en italiensk båt fra Orkanger i Trøndelag mandag, og reisen til greske Thessaloniki vil ta rundt to uker, forteller FLO-sjefen. Derfra fraktes de videre til Nord-Makedonia. 

– Vi bruker jo mange forskjellige alternativer når vi gjør donasjoner til Ukraina, for eksempel. Noen ganger er tiden kritisk og da kan vi bruke strategisk lufttransport, men vi prøver der det er mulig å velge alternativer basert på miljøvennlighet og kostnad, sier han. 

Powered by Labrador CMS