SETERMOEN (Forsvarets forum): Leietakere på Setermoen har klaget titalls ganger og demonstrert for å få rengjøringen de betaler for. Forsvarsbygg sliter med bemanningen og beklager.
VASKEROM: På det felles vaskerommet har ingen gjort renhold på lenge. Søppelposen er overfylt og støvet har samlet seg på gulvet.Foto: Robert S. Eik, Forsvarets forum
Beboere på Setermoen er frustrerte over manglende renhold fra Forsvarsbygg.
Renholdet som skulle utføres månedlig har ikke blitt gjennomført på over ett år enkelte steder.
Forsvarsbygg erkjenner problemet og skylder på bemanningsmangel.
Et møte med beboerne er planlagt for å diskutere situasjonen videre.
Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.
– Stig på. Dere trenger ikke å ta av dere på beina, det er så skittent her.
Annonse
En ansatt på Setermoen, som ikke identifiseres på grunn av en jobb som krever skjerming, tar med Forsvarets forum inn på hybelen hun leier.
Det er ikke særlig rent her, verken på gulv eller andre flater.
Hun er tillitsvalgt, og er sammen med flere andre beboere fortvilet. De har betalt for renhold fra Forsvarsbygg, men utleieren har ikke vasket på lenge.
Forsvarsbygg skriver at de beklager ulempene leietakerne har hatt.
– Utfordringen er direkte relatert til bemanningssituasjonen blant renholderne, i kombinasjon med uforutsett økt oppdragsmengde, skriver regional kundekontakt i Forsvarsbygg, Erlend Kroken i en e-post.
Forsvarsbygg overtok renholdet fra ISS i oktober i fjor, men også før den tid har det vært problemer, ifølge beboerne.
Kroken har gitt et lengre svar. Det kan leses i sin helhet i bunnen av saken.
Bryter avtale
I likhet med mange andre pendler den tillitsvalgte nordover til Setermoen, og leier hybel på leiren av Forsvarsbygg.
Som en del av leien skal Forsvarsbygg vaske rundt én gang i måneden. Dette står også på lister på veggen.
– Det går ikke i orden flere steder. Det er veldig sjelden at det blir vasket som de lover, eller de er pliktige til, sier den tillitsvalgte.
Mange av dem som bor der har prøvd å kontakte Forsvarsbyggs lokale avdeling, men de opplever at det er dårlig med respons.
«BRA PRANK!»: Det er tydelig at beboere har sett seg lei av manglende renhold. Lappen over viser en oversikt over hvor mye som skal vaskes.Foto: Robert S. Eik, Forsvarets forum
Den tillitsvalgte har blitt fortalt at det har vært trøbbel med renholdet i flere år. I hennes bygg ble det sist vasket i juni i fjor, mens andre har ventet over et år.
Tips oss!
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– Det er folk som ikke gidder lenger, som begynner å jobbe et annet sted, fordi man er drittlei og ikke blir hørt.
Forsvarsbygg erkjenner at renholdet ikke har vært godt nok, i alle fall når det kommer til hyppighet.
Bemanningssituasjonen er den direkte årsaken, skriver Erlend Kroken, og legger til at de jobber for å bli flere renholdere.
– At enkelte steder ikke er blitt rengjort på over et år høres ikke bra ut og dette skal vi undersøke nærmere, skriver Kroken.
Unnlot vask i fire måneder
Ifølge den tillitsvalgte varslet Forsvarsbygg at de skulle dele ut vaskeutstyr, men det sier hun ikke har skjedd.
De ansatte foreslo senke leia ettersom det ikke ble vasket, men ifølge den tillitsvalgte ville ikke Forsvarsbygg gå med på dette.
– Det er fortsatt noen som betaler for tjenesten som ikke mottar det de betaler for.
BOLIG: Den ansatte viser oss rundt hvor hun bor på Setermoen.Foto: Robert S. Eik, Forsvarets forum
Hun og flere andre bestemte seg for å slutte å vaske selv for å vise Forsvarsbygg hvor ille det kunne bli. Men etter fire måneder innså de at det var forgjeves. Eksperimentet førte ikke fram.
– Det kom jo aldri noen, så til slutt måtte vi kaste inn håndkleet og fikse opp i det, fordi vi ikke kan bo sånn. Det var kjempeekkelt.
Får støtte
I samme avdeling jobber en annen ansatt, som også er skjermet, som er like frustrert. Han flyttet inn i en annen del av leiren i august, men fram til påske har det ikke blitt vasket én eneste gang.
Nesten ukentlig har han sendt inn henvendelser til Forsvarsbygg. Forsvarets forum har sett dokumentasjon på over 30 sendte klager siden august.
Noen av gangene har Forsvarsbygg svart og sagt at de er underbemannet og ikke har kapasitet. De prioriterer spisemesse, sykestue, idrettsbygg og kantine, og opplyser også at renhold av kvarter kommer sist i rekken.
– Jeg har stor forståelse for prioriteringene som er gjort fordi det er også viktige områder i leiren, men samtidig er vask og påfyll av artikler en av få goder militært ansatte får.
Også han kunne tenke seg en økonomisk kompensasjon eller tilgjengelig vaskeutstyr i nærheten.
Han frykter tilstanden på Setermoen kan gjøre det mindre attraktiv å få ansatte til å bosette seg her.
– På et punkt blir fort det sivile arbeidsmarkedet mer fristende, og da burde Forsvaret ta dette mer seriøst.
En rekke problemer
Den kvinnelige tillitsvalgte viser fram det felles vaskerommet, som ikke ser ut. Gulvet er direkte skittent, og støvet flyter over alt. Søppelet er heller ikke tømt på lenge.
Det er her soldatene skal vaske klærne sine.
Det har også vært utfordringer med å få forbruksartikler, rent sengetøy og håndklær.
HYBELKANINER: Bildet er tatt inne i boligen til den kvinnelige ansatte som uttaler seg.Foto: Privat
I tillegg er beboerne trukket ekstra i leie for en internettløsning som ikke fungerer og som er frarådet av arbeidsgiver til å bruke av sikkerhetsmessige årsaker. Kroken i Forsvarsbygg erkjenner atd et har vært utfordringer med internettløsningen, som han skriver at skal være i orden nå.
Det er også utfordringer og misnøye med dørlåsen som styres av en app.
Ut mot Forsvarsbygg
Den tillitsvalgte retter sterk kritikk mot Forsvarsbygg, og sier hun har gitt opp dialogen etter jul.
– Det er så tidkrevende og eksepsjonelt frustrerende å ha med dem å gjøre.
Prisen for å bo i leilighetene koster samtidig bare rett over 4000 kroner.
– Bør ikke unge, spreke mennesker kunne holde sitt eget hjem rent når det koster så lite å leie?
– Jeg har tenkt at for en så lav pris kan du ikke forvente å få alt på kjøpet. Men da må det også frontes hvem som er ansvarlig, for ellers forfaller det.
IKKE RENT: Flere av fellesområdene ser ikke bra ut. Foto: Robert S. Eik, Forsvarets forum
IKKE RENT: Flere av fellesområdene ser ikke bra ut. Foto: Robert S. Eik, Forsvarets forum
IKKE RENT: Flere av fellesområdene ser ikke bra ut. Foto: Robert S. Eik, Forsvarets forum
IKKE RENT: Flere av fellesområdene ser ikke bra ut. Foto: Robert S. Eik, Forsvarets forum
Hun synes Forsvarsbygg er lite serviceinnstilte og har lite tro på en løsning.
– Vi må forholde oss til dem, men vi prøver i det lengste å slippe, for det er et gnagsår i hverdagen.
Forsvarsbyggs Erlend Kroken beklager for det som omtales som fraværende dialog.
– Slik skal det selvsagt ikke være, og vi skal se om det er noe i våre rutiner som bør forbedres. Vi ser at vi kunne vært bedre til å dele informasjon om press på renholdssituasjonen.
– Etter påske vil Forsvarsbygg derfor legge til rette for et fysisk møtepunkt og dialog med leietakerne i kvarter og boliger på Setermoen, slik at forhold som berører dem kan avklares, skriver Kroken.
Les resten av svaret under:
Dette sier Forsvarsbygg om situasjonen på Setermoen
«Forsvarsbygg har både kvarter og boliger som leies ut til ansatte ved Setermoen leir. Leiekontraktene og ansvarsforhold knyttet til disse er noe ulike avhengig av om det er kvarter eller bolig som leies.
Forsvarsbygg forvalter om lag 500 kvarter, og vi er kjent med at renhold på kvarter på Setermoen har vært mangelfullt i en periode, og da spesielt ifm hyppighet. Utfordringen er direkte relatert til bemanningssituasjonen blant renholderne , i kombinasjon med uforutsett økt oppdragsmengde. Vi beklager ulempen ved dette; vi jobber aktivt med å bygge opp bemanningen slik at vi kan unngå dette fremover, parallelt med at vi videreutvikler renholdsplaner- og rutiner. At enkelte steder ikke er blitt rengjort på over et år høres ikke bra ut og dette skal vi undersøke nærmere. Forsvarsbygg overtok renholdet på Setermoen i oktober i fjor. Forhold før den tid kan vi ikke svare for.
Det er kjent for oss at det har vært noen utfordringer knyttet til internett på kvarter, og det er iverksatt tiltak sammen med Telia for å sikre robuste løsninger til alle våre leietaker. Dette skal nå være utbedret.
Når det gjelder snømåking så er det en avtalefestet ansvarsfordeling som innebærer at snømåking ifm boligers inngangspartier er et ansvar leietaker har selv. Om man ikke har god kjennskap til dette, kan jo det forårsake noen klager på manglende snømåking. Når det gjelder brøytemåking så er førsteprioriteten å håndtere fellesareal som p-plasser, større veianlegg eller fellesområder; boligområder sekundært. Det skal sies at det har vært en nedbørsrik vinter hos oss i år, og vi har ivaretatt dette etter beste evne, men vi beklager jo ulempen mye snø medfører for våre leietakere.
Forsvarsbygg tar sitt oppdrag knyttet til ivaretakelse av bolig og kvarter på høyt alvor. Renhold er blitt tilbakeført til forsvarssektoren på en god måte og vår opplevelse er at dette er godt mottatt av både renholderne selv og hos Forsvaret. Renholdstjenesten skal tilfredsstille brukernes forventning til kvalitet og være bærekraftig over tid, og det er et mål vi arbeider aktivt for.Vi kan ikke annet enn å beklage hvis noen opplever at ‘dialogen med Forsvarsbygg er helt fraværende’, slik skal det selvsagt ikke være, og vi skal se om det er noe i våre rutiner som bør forbedres. Vi ser at vi kunne vært bedre til å dele informasjon om både snømåking og press på renholdssituasjonen. Etter påske vil Forsvarsbygg derfor legge til rette for et fysisk møtepunkt og dialog med leietakerne i kvarter og boliger på Setermoen, slik at forhold som berører dem kan avklares.»