Meninger

NEDLAGT: Et F-16-fly klargjøres for takeoff fra Bodø hovedflystasjon i 2013.
NEDLAGT: Et F-16-fly klargjøres for takeoff fra Bodø hovedflystasjon i 2013.

Allierte luftstyrker
– hvor skal de lande?

Vi lever i en urolig verden med væpnede konflikter flere steder, også i Europa. Den nærmeste pågår faktisk ikke mer enn en drøy times flytur fra Norge, og er svært brutal.

Publisert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.

Bodø ble av tyskerne ansett som strategisk viktig under 2. verdenskrig. Så viktig at de anla en flystripe rett syd av bykjernen. Viktige forsyningslinjer måtte kunne beskyttes og overvåkes fra luften med kampfly, og nærheten til disse var en viktig faktor.

Etter krigen var denne strategiske beliggenheten fortsatt relevant. Nato så tidlig behovet for baser i Nord-Norge, og byggingen av Bodø hovedflystasjon ble påbegynt på 50-tallet, og stasjonen var i kontinuerlig utvikling gjennom den kalde krigen og etter murens fall helt fram til nedleggelsen i 2022. 

Etter en stor utbygging på 80- og 90-tallet ble flystasjonen Norges største og Natos største flybase i Nord-Europa. 

Med en kapasitet til å motta rundt 100 kampfly med beskyttet parkering og plass for nødvendige støttefly, operasjonsfasiliteter, og forlegning og forpleiningskapasitet for alt av tilhørende personell, var Bodø hovedflystasjon en formidabel ressurs for Norge og våre allierte.

En mengde øvelser har gjennom årene brukt Bodø som base for flystyrker, og blant våre allierte har Bodø vært kjent som en fortreffelig base å trene fra. Med bra infrastruktur, nærhet til skytefelt og treningsområder blant det beste i Europa og i Nato. 

Dette er styrker som skal komme oss til unnsetning om behovet skulle oppstå, styrker som er blitt godt kjent med våre utfordringer med arktisk klima og har trent med norske styrker på bakken, på sjøen og i luften i en årrekke.

Dette ble sist demonstrert under øvelse Cold Response 2022 hvor omtrent 50 allierte fly og mer enn 2000 soldater sov, spiste og øvde i tre måneder ut fra Bodø hovedflystasjon før porten ble låst for godt.

Norge har flere baser som kan motta allierte flystyrker, men ingen er i nærheten av å ha samme kapasitet som Bodø. Kapasiteten som Nato finansierte i Bodø er ikke erstattet.

Når en av Bodø kommunes største arbeidsgivere i 2012 ble vedtatt nedlagt, har prosjektet «Ny by – Ny flyplass» oppstått som en Fugl Føniks fra asken. Bygging av en ny flyplass for å erstatte en utslitt rullebane som måtte utbedres, og plass til ekspansjon av bysentrum er begge fornuftige resultater av flystasjonens nedleggelse. 

Selv om et stortingsvedtak om flytting av en mengde personell i Luftforsvaret fra Sør-Norge til Bodø som ble vedtatt i etterfølgelsen av nedleggelsesvedtaket ikke er effektuert kan Bodø allikevel stolt hevde å ha kommet godt ut av nedleggelsen av basen.

Når bjørnen i øst for tiden definitivt ikke viser noen tegn til å gå i dvale, men både snerrer og viser sine klør, har de ansvarlige for Norges forsvar og sikkerhet en plan for hvor vi skal ta imot de som skal støtte Norge mot en eventuell fiende? Hvor er kapasiteten som fantes på Bodø hovedflystasjon?

Powered by Labrador CMS