– Det vi har sett i Gjerdrum, er et veldig godt eksempel på hvordan Heimevernet kan være en nasjonal beredskapsressurs, sa generalmajor Elisabeth Michelsen til Forsvarets forum.
Sjefen for Heimevernet fortalte at hun tror at soldatene som var med på oppdraget, var med på noe spesielt.
– Jeg tror de føler at de har fått lov til å bidra til noe som har gjort en forskjell for et samfunn som er kriserammet. Og at de er takknemlige for at de har fått lov til å bidra. Samtidig er det helt sikkert noen som synes det har vært krevende, sa Michelsen.
– Man har kommet nært på en katastrofe der folk har mistet livet og man vet ikke alle er funnet. Det er en kriserammet kommune, og jeg tror mange kan sitte igjen med sterke inntrykk fra det som man tar med seg videre. Takknemlighet for å få bidra er hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha pratet med soldater.
Dette er forsvarsmateriellet som ble brukt:
P3 Orion tok av fra Andøya flystasjon og deltok i den innledende fasen av redningsarbeidet.
Orion-flyet har sensorer som kan oppdage varmesignaler fra personer.
Det bidro også med å koordinere kommunikasjonen mellom ulike plattformer og skaffe et helhetsbilde over situasjonen.
Dette lettpansrede kjøretøyet er utstyrt med en såkalt taktisk kikkert.
En IVECO LMV ble plassert like utenfor skredgropa for å overvåke området.
Trekkvogner ble brukt til transport av bropanser og leguan-brosystem til Gjerdrum.
Stridstrenbataljonen stilte med krokbiler og tankflak for etterforsyning av drivstoff.
Soldater fra HV-02 rykket ut på kort varsel med Heimevernets nye feltvogner: Volkswagen Amarok.
Soldatene opprettet blant annet vaktposter for å hindre personer i å bevege seg inn i skredområde.
Ingeniørbataljonen brukte en pansret brolegger for at søk- og redningsmannskaper kunne ta seg inn i skredområdet.
Den øvre delen av kjøretøyet sklir ut til en 26 meter lang bro.
To Bell 412-helikoptre ble sendt fra Rygge og ble brukt til søk og redning samt transport av personell.
Et Sea King-helikopter fra 330 skvadronens base på Rygge var tidlig på plass i skredområdet.
I løpet av morgentimene heiste mannskapet på redningshelikopteret opp 13 personer.
Norges nye redningshelikopter SAR Queen ble satt inn iarbeidet med sensorer som kan oppdage personer i skredet.
To lastevogner av typen Man SX 2000 med system for markforsterkning kom fra Ingeniørbataljonen.
Ved å legge ut matter av aluminium kunne broleggeren komme inn til skredområdet til tross for ustabile grunnforhold.
Broen og markforsterkningen ble brukt som evakueringsakse for personellet som jobbet i raset.
Forsvarets spesialkommando brukte droner for å overvåke skredområde og lete etter overlevende med varmesøkende kamera.
SCANIA P113 6X6 MED DRIVSTOFFTANKFLAK
Funksjon: Etterforsyning av drivstoff
Produsent: Scania
Mannskap: 2
Vekt: 15 tonn med tankflak
Lengde: 6,05 m (tankflak) Bredde: 2,43 m
Toppfart: 90 km/t
Motor: 6 sylindret dieselmotor som yter 310 hk
MAN SX 2000 LASTEVOGN MED MARKFORSTERKNINGSSYSTEMET MLC70