Drevet av to atomreaktorer: – Det kan skje alvorlige hendelser
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet er imidlertid klar på at besøket av det amerikanske hangarskipet er trygt.
TIL OSLO: Verdens største krigsskip USS Gerald R. Ford på vei inn Oslofjorden, her i Bunnefjorden, fotografert fra Katten, NordstrandFoto: Jo Straube, Forsvarets forum
Hangarskipet USS Gerald R. Ford har ankommet Oslofjorden.
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet overvåker sikkerheten rundt det atomdrevne skipet.
Det er innført forbud mot droner i nærheten av skipet for å sikre tryggheten.
Heimevernet og andre aktører er involvert for å håndtere besøket.
Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.
– Dette er jo atomreaktorer, så potensielt kan det skje alvorlige hendelser, og i så fall kan det gi utslipp til luft eller til vann. Det er noe vi overvåker at ikke skjer, sier Kjetil Longva avdelingsdirektør i Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA).
Annonse
Det atomdrevne hangarskipet USS Gerard R. Ford, som for tiden er i Oslo, har to kjernefysiske reaktorer på 700 megawatt hver om bord.
– Det tilsvarer størrelsen på en liten modulær reaktor, som mange planlegger for kraftproduksjon på land andre steder, sier Longva.
Overvåker reaktorene
Direktoratet har gjennomført strenge sikkerhetsvurderinger i forkant av besøket.
– Vi vurderer det som trygt at disse reaktorene er i Oslofjorden så lenge krav og prosedyrer følges. Det har ikke vært noen alvorlige ulykker med amerikanske hangarskipsreaktorer noen gang, sier Longva.
DSA har god dialog med Forsvaret og fartøyet om det skulle oppstå noe unormalt med reaktorene.
– TRYGT: Kjetil Longva, avdelingsdirektør i Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet, forteller at hangarskipets tilstedeværelse er vurdert som trygt for allmenheten.Foto: Fredrik Varfjell, NTB
Helt siden 1975 har det vært norsk politikk å ikke ta imot fremmede krigsskip med atomvåpen om bord. Det står fortsatt fast.
Longva og direktoratet har dermed ikke trengt å forholde seg til eventuelle risikoer knyttet til atomvåpen på hangarskipet.
Krigs- og cruiseskip
På en terrasse i 2. etasje i Oslo havn sine lokaler ved Akershusstranda nedenfor Akershus festning ser havnekaptein Jens Petter Christensen ut mot Oslofjorden hvor Gerard Ford skal ligge.
Tips oss!
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Oslo havn har forberedt seg på besøket lenge, men Christensen synes ikke det er en vanskelig oppgave å tilrettelegge for verdens største krigsskip. Flere av cruiseskipene som kommer til Oslo er enda større.
– Det er ikke noe problem om det er et krigs- eller cruiseskip. Forskjellen er sikkerheten rundt, sier Christensen.
MANGE INVOLVERTE: Fra venstre: Eva Sjøholt-Sandvik, distriktssjef i Oslo og Akershus sivilforsvarsdistrikt, Kjetil Longva, avdelingsdirektør avd. atomberedskap i Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA), Erik Freberg Blom er direktør for lostjenesten i Kystverket, oberst Kai Morkestrand, distriktssjef ved Oslo og Akershus heimevernsdistrikt 02 (HV-02), Kjell Kverme, innsatsleder i politiet, Andreas Kvisle fra Statsforvalteren i Oslo og Viken, Abraham Foss, konsernsjef i Avinor, Frode Nakken, kommandørkaptein og sjef for Kystjegerkommandoen (KJK) i Sjøforsvaret og Jens Petter Christensen, havnekaptein i Oslo Havn er alle involvert i besøket til hangarskipet.Foto: Fredrik Varfjell, NTB
Dette er tredje gang i løpet av kort tid Oslo havn får besøk av et stort hangarskip. USS Gerald Ford var i Oslo i 2023, mens USS Harry Truman kom i fjor. Erfaringen kommer godt med om sikkerhetssituasjonen skulle bli enda mer alvorlig og Oslo er nødt til å ta imot slike krigsskip på kort varsel.
– Når man har gjort det noen ganger, så klarer man å snu seg raskere for å ta dem imot ved kort varsel, sier Christensen.
Rustet mot droner
Besøket av hangarskipet fører til at det er opprettet forbud for droner og andre luftfartstøy om å oppholde seg i nærheten. Ifølge Forsvaret går grensen på en nautisk mil (1852 meter) rundt skipet.
Avinor vet at reglene likevel kan bli brutt.
– Det er jo fristende for mange å filme med droner, men det er en svært dårlig idé, sier konsernsjef i Avinor Abraham Foss.
Han sier det generelt sett er mye droneakvititet, men at de har god kontroll under dette besøket.
– Det har ikke vært noe problem til nå, sier Foss etter hangarskipets opphold i og ved Norge de siste ukene, sier Foss.
VAKTHOLD: Oberst Kai Morkestrand er distriktssjef ved Oslo og Akershus heimevernsdistrikt 02 som bidrar med vakthold under havnebesøket.Foto: Fredrik Varfjell, NTB
Oslo og Akershus Heimevernsdistrikt 02 (HV-02) er også til stede med vakthold nedenfor Akershus festning for tredje gang.
– Vi kan likevel ikke si at det er rutine, for da kan man senke guarden mentalt. Vi vet hvordan vi gjorde det i fjor og i forfjor, men vi må likevel behandle operasjonen som virksomhetens skarpeste oppdrag, sier distriktssjef Kai Morkestrand.
Soldatene som er involvert skal være godt forberedt på hybride aksjoner som kan oppstå i nærheten av skipet, som droneaktivitet og ulovlig fotografering.
– Soldatene har fått en grundig etterretningsbrief, og vet hvilke indikatorer de skal se etter, sier Morkestrand.