Nyheter:

Politiet innrømmer at Kebnekaise-etterforskningen ikke var god nok

Kebnekaise-ulykken som tok fem norske liv, ble ikke etterforsket godt nok av politiet, skriver politimesteren i Nordland i et brev, ifølge VG.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I brevet adressert til førstestatsadvokat Geir Fornebo i Nordland står det at etterforskningen fremstår som lite omfattende, og at det i praksis ikke ble gjort noe annet enn å gjennomgå havarikommisjonens ulykkesrapport og å gjennomføre to avhør. 

Det var Militærpolitiet som gjennomførte disse avhørene.

Alle omkom

– Dette er en alvorlig sak med enorme konsekvenser. Vi skulle ønske at vi hadde vært grundigere den gang, sier politimester Tone Vangen i Nordland politidistrikt til avisa.

Det var i 2012 at et Hercules-fly fra Forsvaret på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna i Sverige styrtet i fjellveggen i Kebnekaise. Alle fem om bord omkom.

I 2015 henla Statsadvokaten saken som ble opprettet mot Forsvaret etter flyulykken.

Skal avgjøre

Til tross for at politiet tar selvkritikk, anbefaler de ikke en ny etterforskning av ulykken. Politiet mener det ikke har noen hensikt, blant annet fordi det var flere årsaker til ulykken, også forhold utenfor Forsvarets kontroll. 

Politiet mener også at det ikke foreligger nok opplysninger for å kunne konstatere om Forsvaret har et straffansvar. 

Det er førstestatsadvokat Geir Fornebo i Nordland som skal avgjøre om saken gjenopptas.

FAKTA

* 15. mars 2012 fløy et av Forsvarets Hercules C-130 J-fly inn i fjellveggen på Sveriges høyeste fjell Kebnekaise, som ligger i Kiruna kommune i Nord-Sverige.

* De fem norske offiserene Truls Audun Ørpen (46), Bjørn Yngvar Haug (40), Siw Robertsen (45), Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42) mistet livet i ulykken.

* Flyet, som deltok i øvelsen Cold Response, var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna. Vraket ble funnet etter to dagers søk i svært vanskelig og bratt terreng.

* Ulykken er det første havariet med denne typen Hercules-fly, som ble lansert i 1999.

* Svensk Havarikommisjon konkluderte med at det var flere sammenfallende hendelser som ledet til at ulykken kunne skje, og at noen av disse hendelsene var knyttet til forsvaret.

* Sommeren 2014 besluttet politiet å sette i gang etterforskning for å undersøke om Forsvaret kunne ha forhindret ulykken. Statsadvokaten henla saken i 2015.


Powered by Labrador CMS