Nyheter

SKAL ERSTATTES: KNM Otra i Alta-klassen på vei inn til Klaipeda, Litauen.

Nytt system skal erstatte dagens minerydderfartøy

Fire minerydderfartøyer skal erstattes av autonome mineryddersystemer mot slutten av tiåret. I forslaget til statsbudsjett for 2024 er det satt av 36 millioner kroner til å forberede innfasing av et nytt system.  

Publisert Sist oppdatert

Kongsberg er valgt som hovedleverandør av et nytt maritimt minemottiltakssystem. Systemet skal erstatte fire minerydderfartøyer i Alta- og Oksøy-klassen mot slutten av 2020-tallet. 

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Det skriver FFI i en pressemelding. 

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024, som ble lagt frem fredag, bevilges det 36 millioner kroner til prosjektet. Disse skal gå til å forberede en innfasing av et nytt autonomt mineryddersystem. Anskaffelsen har en total kostnadsramme på 4,4 milliarder kroner. 

– Takket være arbeidet som er gjort siden 2010, har vi klart å realisere et konsept for en langt lavere kostnad enn vi kjenner fra tilsvarende anskaffelser internasjonalt, sier forskningssjef Håkon Storli Andersen ved FFI.

– Forskning og utvikling (FoU) sees ofte på som en utgift. Dette prosjektet viser at FoU i en tidlig fase av materiellanskaffelser er en investering som gir avkastning.

Ubåter, overflatefartøy og støttefartøy

Minerydderskvadronen har i dag to minejaktfartøy i Oksøy-klassen, to minesveipere i Alta-klassen og to autonome minejaktsystemer ved navn Hugin. Nå ser det ut til at fremtidens minerydderskvadron i stor grad blir autonom. 

Det nye systemet består av autonome ubåter, ASV-er (autonome overflatefartøyer) og bemannede støttefartøyer. Det fungerer ved at ubåtene kartlegger havbunnen autonomt med «avanserte sensorer» og at ASV-ene trekker minesveip som i dag trekkes av store bemannede båter. 

Mer miljøvennlig

Operasjonen styres fra et bemannet støttefartøy, hvor man også kan sette ut fjernstyrte fartøy for å uskadeliggjøre miner. Systemet skal også kunne opereres fra land. 

– Både støttefartøyene og de autonome båtene får hybrid fremdrift, og kan kjøre rent elektrisk i visse operasjoner. Dette gjør at de blir vanskeligere å oppdage for minene, og har lavere utslipp, skriver FFI i pressemeldingen. 

OVERFLATEFARTØY: ASV-ene utstyrt med avanserte sensorer. De må kunne oppfatte hva som skjer rundt seg, følge sjøtrafikkreglene og kunne planlegge sin egen rute. Bildet er fra en test utenfor Horten høsten 2023. De autonome båtene som skal brukes operativt blir ca. 20 meter lange, omtrent dobbelt så store som de på bildet.

CO2 utslippene fra systemet er beregnet til omtrent en tolvdel av tilsvarende kapasitet basert på tradisjonelle mineryddingsfartøy. 

Forskningssjef Andersen mener anskaffelsen danner grunnlag for at også andre avdelinger i Forsvaret kan innføre autonome, modulære systemer.

– Derfor er det ekstremt viktig at Forsvaret lykkes med anskaffelse og operasjonalisering av nytt maritimt minemottiltakssystem, sier han.

NYTT: Det nye systemet består av autonome ubåter, autonome overflatefarkoster og bemannede støttefartøyer.
Powered by Labrador CMS