SKAL ERSTATTES: KNM Otra i Alta-klassen på vei inn til Klaipeda, Litauen.Foto: Frederick A. Bakken.
Nytt system skal erstatte dagens minerydderfartøy
Fire minerydderfartøyer skal erstattes av autonome mineryddersystemer mot slutten av tiåret. I forslaget til statsbudsjett for 2024 er det satt av 36 millioner kroner til å forberede innfasing av et nytt system.
Kongsberg er valgt som hovedleverandør av et nytt maritimt minemottiltakssystem. Systemet skal erstatte fire minerydderfartøyer i Alta- og Oksøy-klassen mot slutten av 2020-tallet.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Det skriver FFI i en pressemelding.
I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024, som ble lagt frem fredag, bevilges det 36 millioner kroner til prosjektet. Disse skal gå til å forberede en innfasing av et nytt autonomt mineryddersystem. Anskaffelsen har en total kostnadsramme på 4,4 milliarder kroner.
– Takket være arbeidet som er gjort siden 2010, har vi klart å realisere et konsept for en langt lavere kostnad enn vi kjenner fra tilsvarende anskaffelser internasjonalt, sier forskningssjef Håkon Storli Andersen ved FFI.
– Forskning og utvikling (FoU) sees ofte på som en utgift. Dette prosjektet viser at FoU i en tidlig fase av materiellanskaffelser er en investering som gir avkastning.
Ubåter, overflatefartøy og støttefartøy
Minerydderskvadronen har i dag to minejaktfartøy i Oksøy-klassen, to minesveipere i Alta-klassen og to autonome minejaktsystemer ved navn Hugin. Nå ser det ut til at fremtidens minerydderskvadron i stor grad blir autonom.
Det nye systemet består av autonome ubåter, ASV-er (autonome overflatefartøyer) og bemannede støttefartøyer. Det fungerer ved at ubåtene kartlegger havbunnen autonomt med «avanserte sensorer» og at ASV-ene trekker minesveip som i dag trekkes av store bemannede båter.
Mer miljøvennlig
Operasjonen styres fra et bemannet støttefartøy, hvor man også kan sette ut fjernstyrte fartøy for å uskadeliggjøre miner. Systemet skal også kunne opereres fra land.
– Både støttefartøyene og de autonome båtene får hybrid fremdrift, og kan kjøre rent elektrisk i visse operasjoner. Dette gjør at de blir vanskeligere å oppdage for minene, og har lavere utslipp, skriver FFI i pressemeldingen.
CO2 utslippene fra systemet er beregnet til omtrent en tolvdel av tilsvarende kapasitet basert på tradisjonelle mineryddingsfartøy.
Forskningssjef Andersen mener anskaffelsen danner grunnlag for at også andre avdelinger i Forsvaret kan innføre autonome, modulære systemer.
– Derfor er det ekstremt viktig at Forsvaret lykkes med anskaffelse og operasjonalisering av nytt maritimt minemottiltakssystem, sier han.