Nyheter

KLAR FOR TJENESTE: Den russiske diesel-elektriske ubåten Kronstadt under en seremoni i St. Petersburg forrige uke.
KLAR FOR TJENESTE: Den russiske diesel-elektriske ubåten Kronstadt under en seremoni i St. Petersburg forrige uke.

Russlands nye ubåt klar etter 20 år

Den russiske ubåten Kronstadt er av typen Project 677 Lada-klassen og beskrives som «svært stillegående».  

Publisert

Onsdag ble flagget på den russiske marinens nye ubåt «Kronstadt» heist ved Admiralty Yard i St. Petersburg. Både sjefen for marinen, Nikolai Yevmenow, kommandanten for Nordflåten Aleksandr Moiseev og den russiske viseministeren for industri Viktor Yevtukhov var til stedet under seremonien, skriver The Barents Observer.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Byggingen av den diesel-elektriske ubåten startet i 2005, ble stoppet i 2009 og gjenopptatt i 2013 og til ferdigstillingen har det tatt nesten 20 år. 

Ubåten skal være unik på grunn av sin stillhet og evnen til å skjule seg for fiendtlige skip. 

Kronstadt har en besetning på 35 og måler 66,7 meter i lengden. Fartøyet kan operere på dybder ned til 300 meter og er bevæpnet med flere typer våpen, inkludert Kalibr-missiler, som er et russisk kryssermissil. 

Ifølge det statlige nyhetsbyrået RIA Novosti skal Kronstadt ha plassert i Stillehavsflåten, men det har også blitt indikert at ubåten vil være en del av Nordflåten. Dette er ikke bekreftet. 

– Hele konseptet med de stillegående ubåtene er at den skal kunne operere skjult. Hvor mye lyd en ubåt lager handler om hele systemet, alt fra skrogets form til alle lyder internet i ubåtens systemer, forklarer orlogskaptein og hovedlærer på Sjøkrigsskolen, Steffen Øverland til Forsvarets forum. 

– På fagspråket sier vi at ubåten skal ha en så lav signatur som mulig, legger han til. 

Øverland forklarer at russernes Lada-klasse er noe større og ikke i like  stor grad spesialisert slik som Norges ULA-klasse ubåter, som er spesialtilpasset den norske kysten. 

– Russerne har alltid vært noe bak på utviklingen av ubåtene, men Lada har kontinuerlig blitt utviklet for forbedre signaturen sin og Kronstadt anses som stillegående på lik linje med mange andre ubåter, forklarer Øverland. 

Powered by Labrador CMS