Nyheter:

Lager luftbro til Evenes

Denne uka kom utstyret som skal brukes i historisk ubåtredningsøvelse i Arktis.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over syv år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Øvelse Northern Sun er i gang på Evenes. Den kulminerer med at en redningsubåt unnsetter mannskapet på KNM Utsira, som har «havarert» på 60 meters dyp i Ofoten. Det var noen år etter Kursk-ulykken i Barentshavet i 2000 at Frankrike, Storbritannia og Norge gikk sammen om Nato Submarine Rescue System (NSRS). Materiellet er til daglig lagret i Skottland, men personellet øver med det flere ganger hvert år. Noen ganger tidligere har det vært prøvd i norske farvann, men nå skal det altså for første gang øves i arktiske områder.

På 72 timer skal redningsutstyret være operativt hvor som helst på kloden, forutsatt at transportfly stiller på kort varsel. Denne uka kommer det 12-15 transportfly til Evenes, det er militære C-17 og Airbus 400 samt sivile Antonov-fly. Neste uke vil utstyret bli kjørt til Nato-kaia i Bogen og lastet om bord på kystvaktskipet «Sortland», som vil være base for selve redningsøvelsen. Slusing av personell over i den tolv meter lange redningsfarkosten skal etter planen skje 8. og 9. februar.

– Flere har liknende utstyr, men NSRS er regnet som det beste, hvor vi overfører folk under trykk via en tett sluse. Oppe står et trykkammer og venter, forklarer fungerende sjef for ubåtvåpenet, kommandørkaptein Jim Robertsen. Han forsikrer at ingen skal bli våte under overføringen fra den store til den lille ubåten.

To britiske C-17 og en Airbus 400 var mandag på Evenes med materiell til øvelse Northern Sun. Foto: TORBJØRN LØVLAND
To britiske C-17 og en Airbus 400 var mandag på Evenes med materiell til øvelse Northern Sun. Foto: TORBJØRN LØVLAND
To britiske C-17 og en Airbus 400 var mandag på Evenes med materiell til øvelse Northern Sun. Foto: TORBJØRN LØVLAND

​​

Det er i stor utstrekning sivilt personell som står for betjening og transport, men det vil være militær kommando når redningsubåten forlater kaia. Til sammen er noen hundre personer involvert i øvelsen, som hovedsakelig finansieres av «medlemskontingenten» de​ tre eiernasjonene betaler hvert år. For Norges del betyr det mellom 10 og 20 millioner kroner årlig.

KV Sortland vil bringe utstyret tilbake til Skottland etter at øvelsen er avsluttet 12. februar.

Powered by Labrador CMS