Denne artikkelen er over syv år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
«Den som bryter sammen her, er ikke
svak, han har vært sterk for lenge.»
Roy Birger Nilsen husker kompisens utsagn
under Golfkrigen.
– Svart humor var viktig for å klare seg.
Han forteller om tiden da han tjenestegjorde
i et norsk feltsykehus under Golfkrigen fra 1990
til 1991. For Roy Birger Nilsen og medsoldatene
var bekmørk og til tider morbid humor et mentalt forsvarsverk.
– Jeg begynte først å fotografere da jeg tok
bilder fra et feltsykehus for å dokumentere
skader, sier Nilsen.
– Vi var rundt 230 mann i starten. 17 ble
sendt hjem etter en kort stund. Flere slet psykisk,
sier Nilsen.
«I stillhet» heter bildeserien han har bidratt med
under kunstutstillingen Camouflague i sommer.
Nilsen jobber til daglig som kjøkkensjef, fotograferingen gjør han i tillegg. Likevel har han
flere utstillinger bak seg.
– Jeg brøt meg inn i en forlatt fabrikk. Jeg
tror det var en tidligere sildeoljefabrikk utenfor
Askøy.
– I samtlige av motivene står jeg stilt inn. Jeg
prøver å skape en følelse av å stå utenfor – det
å være forlatt. Mange veteraner føler seg som
skyggepersoner når de kommer hjem, forklarer
Nilsen.
Selv ser han ikke på fotografiene som kunst,
Nilsen har følt at de er en måte å utrykke og fortelle sin egen og andres historie, om blant annet
veteraner som reiser ut i tjeneste for Norge fordi
de ikke kjenner seg hjemme.
– Hvis ikke kona hadde vært bekymret for
meg, er det ikke sikkert jeg hadde sagt nei til å
reise ut på nytt da jeg ble spurt. Forsvaret skulle
hatt bedre «screening» av de, som reiser ut gang
på gang.
Per Rutledal er drivkraften bak utstillingen
Camouflage som viste fram kunst av veteraneri Bergen i sommer. Ifølge Rutledal som er
HV-mann i Bjørn West og står bak Norsk veteran-artistprogram er det mange veteraner som skaper
kunst, men som ikke deler den med andre.
– Noen føler at det er for personlig, andre
sensurer seg selv fordi de føler seg ufrie. Det
er en del av «sykdommen» jeg vil til livs, sier
Rutledal.
Han håper å videreføre utstillinger som
Camouflague i Bergen og andre prosjekter der
veteraner spiller hovedrollen. Å vise fram egen
kunst kan skape forståelse og ha en terapeutisk
effekt, mener Rutledal.
– Jeg tror det kan skape forståelse for hva det
innebærer å tjenestegjøre i konfliktområder.
– Internasjonalt er veterankunst i ferd med å bli
et eget fagfelt.
Sueellen Meidell var bare
18 år da hun startet et fotoprosjekt
under tjeneste i Afghanistan.
5000 bilder tok hun mens hun
jobbet ved operasjonssenteret ved Kabul flyplass i 2007. Hun fanget dagliglivet til soldater og sivile – men også humoristiske
øyeblikksbilder. Erfaringene fra livet som soldat
og tiden som veteran har ansporet bildeserien
«Memories» og filmen «PTSD». Filmen viser en
veteran med posttraumatiske lidelser som sliter
med å finne veien tilbake til livet.
– Jeg har dratt virkemidlene i filmen langt.
Likevel er det mange av følelsene og situasjonene veteraner kjenner seg igjen i. Makkeren
min fikk PTSD som 20-åring.
– Kanskje filmen kan hjelpe pårørende å se
noen trekk og varseltegn for når det er i ferd
med å gå galt, sier Meidell.
Filmstudier. I dag er hun 28 år og studerer film
på Høyskolen Kristiania i Bergen. Hun har ikke
gitt helt slipp på det militære livet og er en del
av HVs innsatsstyrke Bjørn West. Det er film
hun ønsker å jobbe med, men tanken om utenlandsoppdrag er fortsatt tiltrekkende.
– Jeg måtte bli voksen veldig raskt i Afghanistan.
– Det var litt sårt å bli behandlet som ungen
deres av enkelte offiserer. Jeg var egentlig for ung
til å reise ut i 2007 – nå er jeg gammel nok.