– Når vi får festet vaierene i skroget på Ingstad og til land, er det mest kritiske punktet i bergingsaksjonen over.
Det sier presseoffiser i Sjøforsvaret, Thomas Gjesdal til Forsvarets forum.
Han forteller at den største frykten var at fregatten KNM Helge Ingstad skulle skli ut på sjøen, kantre og i verste fall synke på havet.
Forsvaret har nå opprettet en side der de informerer fortløpende om bergingsaksjonen av KNM Helge Ingstad.
Natt til torsdag kolliderte fregatten med et tankskip. Åtte personer ble lettere skadet. Det seneste døgnet har Sjøforsvaret, i samarbeid med sivile myndigheter, ekstern bistand og Forsvarsmateriell, jobbet med å sikre fartøyet. Det er blant annet blitt sveiset festepunkter i skroget, samt boret hull på fastlandet for å forhindre en eventuell utglidning på sjøen av KNM Helge Ingstad.
– Fregatten har ligget stabilt siden klokka 18 i går (torsdag 8. november).
– Når vi etter hvert får sikret fregatten, tømt den for vann og ammunisjon, har vi det materiellet og utstyret vi trenger for å kunne berge den til Haakonsvern. Vi tar det steg-for-steg, og gjør fortløpende vurderinger under operasjonen. Sikkerheten er vår høyeste prioritet.
– Vi må også forhindre videre vannintrengning i fartøyet, sier Gjesdal som viser til at KNM Helge Ingstad vil bli fraktet til Haakonsvern, forutsatt at det lar seg gjøre.
– Hvor trygge er dere på at det vil la seg gjøre å berge fregatten?
– Vårt mål er å berge «Ingstad», og vi jobber ut i fra en forutsetning om at vi skal klare det. Vi er også forberedt på at uforutsette ting kan skje, sier Gjesdal som understreker at den mest kritiske fasen er over etter at fregatten er tjoret med vaiere til land.
– Vi har en lekter på vei. Vi får så se om vi eventuelt skal slepe Ingstad eller om den skal opp på lekteren.
Usikker. Kapteinløytnant Thomas Gjesdal sier det er for tidlig å gjøre noen vurderinger av skadeomfanget av KNM Helge Ingstad. Under gårsdagens pressekonferanse på Haakonsvern sa likevel Sigurd Smith i Sjøforsvarsstaben at skadene på fregatten var omfattende.
– KNM Helge Ingstad er påført skader over og under vannlinjen. Skadene var av en sånn art at fregatten ikke lenger var stabil eller har tilstrekkelig flyteevne.
Dersom det lar seg gjøre å reparere skadene på «Ingstad», er det likevel usikkert om og eventuelt når KNM Helge Ingstad vil kunne være i operativ drift igjen.
– Besetningen er selvfølgelig preget av det de har vært med på og det er en prosess som må bearbeides.
Presseoffiser Thomas Gjesdal kan ikke svare for hvilke konsekvenser det vil ha for Sjøforsvaret at Norge ikke lenger har et fartøy i Natos stående marinestyrke SNMG1. Ett av fire fartøy i gruppen er nå ute av drift på ubestemt tid.
– Kan det bli aktuelt for Sjøforsvaret å avgi en av sine andre fregatter?
– Det er for tidlig å si. Og det spørsmålet må i så fall rettes mot Nato, sier Gjesdal.
Personellet. Ifølge Thomas Gjesdal er hele besetningen på 137 tilbake på Haakonsvern i dag. De blir godt ivaretatt, sier Gjesdal.
– De to som var på Haukeland sykehus er også her. Besetningen er selvfølgelig preget av det de har vært med på og det er en prosess som må bearbeides. Vi har likevel etablert et godt støtteapparat her på Haakonsvern, sier Gjesdal.
I en artikkel i avisen Tidens krav kommer det fram at løytnant Bjørnar Landre fra Kristiansund lå og sov da fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS».
– Han ble ikke skadet, men man blir jo litt sjokkskadet selv når man får høre om slikt, sier moren Turid Helland Pleym, til Tidens Krav.
Sønnen har imidlertid fått munnkurv av Sjøforsvaret. Og ifølge Aldrimer sirkulerer det svært dramatiske historier på sosiale medier om ulykkesnatten.
Bergens Tidende deler også opplevelser fra besetningen om bord KNM Helge Ingstad.