Helikopterbesetningen fra 815 Naval Air Squadron har trent nordmenn opp mot britisk standard.
ENDT OPPDRAG: Det britiske Wildcat-helikopteret har vært med KNM Roald Amundsen halve verden rundt. I England forlater helikopteret fregatten.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
PORTSMOUTH (Forsvarets forum): – Jeg mener at jo mer Norge fortsetter å drive med helikopteroperasjoner, desto mer finpussede blir de, sier James Everleigh.
Annonse
Etter åtte måneder i lag tar besetningen på KNM Roald Amundsen farvel med det britiske helikopter-teamet som har trent, sovet og spist sammen med dem på fregatten.
Britene blir ikke med videre på reisen til Haakonsvern.
Integrert
Løytnant James Everleigh er pilot og ansvarlig for det britiske Wildcat-helikopteret fra 815 Naval Air Squadron, som var ombord under hele oppdraget.
– Dette var første gangen jeg har vært embarkert og jobbet på et utenlandsk fartøy, sier Everleigh.
SPRÅKOPPLÆRING: Ved hjelp av Duolingo og den norske besetningen har James Everleigh og det britiske mannskapet lært litt norsk. Ikke alle ordene passer seg å sitere, ifølge Everleigh.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Britisk helikoptermannskap fikk en forsmak på å leve med nordmenn tidligere i år, da de ble mønstret på KNM Otto Sverdrup.
– Alle har vært veldig vennlige og svært proaktive. Det er veldig raskt og enkelt å få ting gjort, sier Everleigh om hverdagen med den norske besetningen.
RIVALERI: Ifølge Everleigh har det vært diskusjoner mellom britene og nordmennene om hvem som vinner VM i fotball – Everleigh kunne ikke brydd seg mindre.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Everleigh fikk også smaken for maten ombord på fregatten og trekker frem finnbiff som en favoritt.
– Like «mindset»
Britene og nordmennene har ikke bare utvekslet språklig lærdom og forsynt seg i messen – de har også trent.
Ifølge Everleigh er det små forskjeller i hvordan briter og nordmenn opererer, men besetningen på fregatten og helikopteret har vært åpne for endring og forbedring.
– I løpet av deployeringen har vi jobbet oss opp til et punkt hvor vi arbeider med nøyaktig samme standard, hastighet og effektivitet som vi ville forventet på en britisk fregatt eller destroyer, legger han til.
ANSVAR: James Everleigh (t.h.) har vært ansvarlig for å levere sikker og operativ helikopterevne for skipssjef Stian Schnelle.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum
Skipssjef på KNM Roald Amundsen Stian Schnelle synes det har vært interessant å ha britene integrert på fregatten.
– Britene er jo noen vi trener mye med, og vi er ganske like i «mindset», så det har vært interessant, sier Schnelle.
Før Wildcat-personellet forlot den norske fregatten, fikk de utdelt den norske fortjenstmedaljen.
RESTITUSJON: KNM Roald Amundsen lå til kai i Portsmouth noen dager før seilasen mot Norge fortsatte.Foto: Jo Straube, Forsvarets forum