Nyheter

REKONSTRUKSJON: I 2019 ble det gjennomført en rekonstruksjon av ulykken med en annen fregatt i Nansen-klassen og Sola TS. Selv om det var klar sikt, var det mørkt.
REKONSTRUKSJON: I 2019 ble det gjennomført en rekonstruksjon av ulykken med en annen fregatt i Nansen-klassen og Sola TS. Selv om det var klar sikt, var det mørkt.

Ingstad-vaktsjefens oppgjør med aktoratets spørsmål

Vaktsjefen på KNM Helge Ingstad trodde inntil like før kollisjonen at Sola TS var et stillestående objekt. Torsdag morgen forklarte han vurderingene bak.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag tok vaktsjefen ordet og ba om å få kommentere spørsmål som ble tatt opp onsdag. Da ble det nemlig spurt om hvorfor han og avtroppende vaktsjef mistenkte at Sola TS var en oljeplattform.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Dere er to erfarne navigatører som står der på bro og diskuterer. Hvordan kunne dere tenke at det var en plattform, det er jo et sted for utskiping av ting? spurte aktor Magne Kvamme Sylta.

Les mer: Onsdag fortalte vaktsjefen at han har hatt mareritt om minuttene før kollisjonen.

Sjekket Marine Traffic-appen

Torsdag morgen hadde den 33-år gamle vaktsjefen sjekket Marine Traffic, en app som gir informasjon om bevegelser og plassering av skip i området, i sanntid.

– I dag ligger det seks rigger i Hjeltefjorden. Ikke nødvendigvis rett utenfor Stureterminalen, men i fjorden, sa han.

Når Forsvarets forum selv sjekker appen omtrent klokken 10.30 på formiddagen, finner vi at det ligger minst fire plattformer i området Hjeltefjorden.

Plattformer i Hjeltefjorden er ikke et spesielt uvanlig syn. For eksempel ved CCB-basen på Ågotnes, sør for Stureterminalen, er det ofte oljeplattformer inne til ombygging og vedlikehold.

Aktoratet stilte også spørsmål til hvorfor han ikke antok at fartøy i nærheten av Stureterminalen, beveget seg inn og ut fra kai.

– I tillegg ligger det for eksempel et fartøy til kai ved Sture nå, og det har ligget der siden 01:50 i natt, lokal tid.

Dette fartøyet er en oljetanker, litt større enn Sola TS, og ligger fremdeles tankfortøyd ved Stureterminalen når Forsvarets forum sjekker skipets posisjon.

TANKER: Denne oljetankeren ligger torsdag «parkert» ved Stureterminalen, like ved der KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS.
TANKER: Denne oljetankeren ligger torsdag «parkert» ved Stureterminalen, like ved der KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS.

– Så jeg anser det som sannsynlig at store fartøy kan ligge stille der over lengre tid, sa vaktsjefen.

Han erkjenner ikke straffskyld etter tiltalen.

Verktøyene ville ikke nødvendigvis hjulpet tidsnok

Han forklarte også at Sola TS først seilte sørover i lav fart, før den snudde seg og seilte nordover mot fregatten. Ifølge vaktsjefen ville uansett ikke navigasjonsverktøyene på bro ha hjulpet han tidsnok.

– Det er først når de setter full fart nordover at en fartsvektor ville ha vært behjelpelig. Vinduet fra de gjør det og inn til kollisjonen er veldig, veldig lite, sa vaktsjefen.

Klokken 04:00 ble fregatten kalt opp på radio av Sola TS for første gang. «Ta styrbord med en gang», var beskjeden.

Bromannskapet om bord på Helge Ingstad forstod ikke at oppkallet kom fra det de trodde var et stillestående objekt, ei heller alvoret i situasjonen som var oppstått.

Fedje VTS kalte opp fregatten 44 sekunder senere med beskjeden «Helge Ingstad, du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig». Først da forstod vaktsjefen og hans besetning at det var Sola TS som var på vei rett mot dem. 31 sekunder senere kolliderte de to fartøyene.

Aktoratets utspørring av den tiltalte vaktsjefen fortsetter torsdag.

Les også: Tiltalen mot vaktsjefen kan svekke Forsvaret, mener fagforeningsleder.

Powered by Labrador CMS