Meninger
Nordisk forsvarssamarbeid – nye muligheter
Uten et velfungerende nordisk samarbeid vil de nordiske land lett kunne bli spilt ut mot hverandre.
NORDEN: Illustrasjonsfoto fra grensepassering under Nordic Response 2024, der det ble øvd på kamphandlinger over grensa til Finland.
Foto: Henrik Sataøen, Forsvarets forum
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Alle nordiske land er nå med i Nato og dette er en historisk mulighet som bør utnyttes fullt ut. Desto mer overraskende er det at noen foreslår å nedlegge det nordiske forsvarssamarbeidet Nordefco, senest i debattinnlegg fra Karsten Friis.
Vi er i en situasjon med større usikkerhet enn noen gang siden annen verdenskrig, både hva angår trusler og forsøk på å undergrave den etablerte verdensorden. Det er også stor og økende usikkerhet om vestlig samarbeid. Fremgangen for nasjonalradikale partier er påfallende, ikke minst i de største land i Europa.
De nordiske land skal selvfølgelig inngå i Natos operative planverk, Natos kommandoordning og levere på Natos styrkemål. Men de nordiske land må ikke være passive mottakere i disse prosessene. Tvert imot må de nordiske land delta aktivt for å forme operasjonsplaner, styrkeutvikling, øvelser og kapasitetsprioriteringer i samsvar med våre behov og interesser.
Avgjørende
De nordiske land må også samarbeide om å utarbeide et realistisk trusselbilde i vår region, og sørge for at dette tas hensyn til i Brussel og Washington. Det nordiske samarbeidet vil aldri bli et alternativ til samarbeidet i Nato. Men det vil være viktig for å få gjennomslag for våre interesser både i internasjonale organisasjoner og bilateralt overfor viktige allierte.
Innen rammen av Nordefco er det etablert effektive ordninger for konsultasjoner basert på høyt gradert samband. I en alvorlig krise vil det være helt avgjørende at de nordiske land kommer til enighet. Først da vil vi kunne få stor innflytelse både bilateralt overfor stormakter og i relevante internasjonale organisasjoner.
Slik verden ser ut nå vil det lett oppstå situasjoner hvor de internasjonale organisasjoner som vi deltar i mister handlekraft eller blir helt handlingslammet. Da må vi i Norden være forberedt på å inngå i koalisjoner av villige og likesinnede nasjoner. Slike koalisjoner ville kunne handle raskere og kanskje også mer effektivt enn store og mer byråkratiske organisasjoner avhengig av hva slags krise det er tale om.
Uten et velfungerende nordisk samarbeid vil de nordiske land lett kunne bli spilt ut mot hverandre. Dette gjelder både i krise og i normal fredstid. Danmark stod lenge litt i utkanten av det nordiske forsvarssamarbeidet. Nå er Danmark aktivt med både i Nord-Atlanteren, i Nordsjøen og i Østersjøen. For Norge er dette en veldig positiv endring.
Nordefco ble grunnlagt i 2009 som en fortsettelse av samarbeidet om internasjonale operasjoner først i FN (Nordsamfn), og så i Nordcaps hvor vi i Norden hadde tett samarbeid også innenfor Nato-rammen både i det tidligere Jugoslavia og Afghanistan. I tillegg til sikkerhetspolitiske og operative samarbeid inkluderte Nordefco også samarbeid om materiell og kapasitetsutvikling.
Samarbeidet om materiell og kapasitetsutvikling har ikke vært særlig vellykket. Men Nordefco er viktig sikkerhetspolitisk, og har medført rask utvikling av interoperabilitet, samarbeid om øvelser og trening, samarbeid om operative forhold, og større gjennomslag overfor våre viktigste allierte.
For mye byråkrati
Jeg er selvfølgelig enig med Karsten Friis om at vi bør legge ned virksomhet som ikke fungerer og som bare medfører utgifter og byråkrati. Det finnes helt sikkert slike grupperinger innenfor Nordefco, og det vil sikkert være fornuftig å ta en større gjennomgang av det nordiske forsvarssamarbeidet.
Det samme gjelder nok det franske European Intervention Initiative og det tyske Framework Nations Initiative. Det er blitt for mange fora og for mye byråkrati i det europeiske forsvarssamarbeidet. Men det nordiske forsvarssamarbeidet bør prioriteres, og det bør primært videreføres som et departementalt og politisk forum. Det militære samarbeidet bør fortsette og intensiveres, men ikke nødvendigvis som integrert del av Nordefco.
Det politiske samarbeidet i Nordefco konsentreres om følgende punkter:
- Legge politiske rammer for nordisk forsvarssamarbeid i fred, krise og krig
- Konsultere om saker av felles interesse med sikte på å få gjennomslag bilateralt og i internasjonale fora
- Forberede felles opptreden og forberedelse til krisehåndtering