Nyheter
Droneobservasjonene: – Vanskelig å gjøre seg opp solide meninger
Å stoppe flytrafikken kan minne om miljøaktivister som setter seg i veien for å stanse trafikken. Men vi vet ikke hvem budskapet kommer fra, sier forsker ved Luftkrigsskolen.

Lørdag ble det innført restriksjoner ved Brønnøysund, Bodø, Evenes og Andenes lufthavner i Nordland, og ved Ørland flystasjon.
– Generelt kan vi bekrefte at det har vært en høyere andel innmeldte antatte droneobservasjoner i tilknytning til militære anlegg og baser gjennom helgen enn tidligere, skriver talsperson Vegard Finberg ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) i en e-post til Forsvarets forum.
Politiet i Trøndelag etterforsker den mulige droneobservasjonen ved Ørland lørdag og hendelser ved Brønnøysund flyplass søndag.
Søndag kveld ble et fly til Bardufoss omdirigert etter observasjon av en mulig drone.
De mulige observasjonene kommer etter en uke der mulige droneobservasjoner på den danske hovedflyplassen og Gardermoen preget nyhetsbildet. De hendelsene settes igjen i sammenheng med luftromskrenkelser i andre Nato-land den siste tiden.
– Forsvaret tar utviklingen på alvor og det treffes lokale tiltak som vi ikke kan gå inn på her, men som har til hensikt å opprettholde gjeldene sikkerhet i tilknytning til militære anlegg og baser. Hendelsene påvirker i liten grad daglige operasjoner i Forsvaret, skriver Finberg ved FOH.
Uvanlig ved Kastrup
– Er det uvanlig aktivitet knyttet til droner nå, eller er det bare at vi har «tentaklene» ute?
– Det er nok mye at vi har «tentaklene» ute, at vi kanskje gjør det større enn det er, sier førsteamanuensis Lars Peder Haga ved Luftkrigsskolen til Forsvarets forum.
Haga underviser i luftmakt og teknologi, og forsker på russisk luftmakt og militærmakt.
Han minner om at det samme skjedde i 2022, da det var meldinger om droneobservasjoner ved norske olje- og gassinstallasjoner i kjølvannet av eksplosjonene på Nord Stream-rørledningene.
– I ettertid har det kommet fram at ganske lite av det som ble observert da ble verifisert som droner.
Samtidig er han tydelig på at det er en del verifiserte hendelser nå, og at hendelsene, spesielt dem rundt Kastrup, er uvanlige.
– Vi som følger med i åpne kilder sitter på så dårlig informasjon. Dokumentasjonen som er tilgjengelig er veldig mangelfull. Det er vanskelig å gjøre seg opp solide meninger, sier Haga.
Et budskap
– Hvem kan stå bak?
– Igjen må man finne ut hva det faktisk har vært. Rapportene er såpass utydelige. På Kastrup kan man si med stor grad av sikkerhet at det var mer enn guttestreker eller hensynsløs flyging.
På Bardufoss ble Norwegian-flyet som skulle lande ved 23-tiden omdirigert. Hendelsene den siste tiden hvor flytrafikken stopper opp minner om en demonstrasjon der miljøaktivister setter seg i veien for å stanse trafikken. De har et budskap.
I disse tilfellene er det ingen aktører som har påtatt seg ansvaret. Det er ingen som kommer med et budskap som er direkte koblet til hendelsene.
– Da ender du opp med å spørre deg hvem som har et stående budskap mot oss. Det er jo Russland. Og når det er en avansert aktør, slik det fremstår i Danmark, kan man tenke seg at dette er en gjentakelse av det budskapet de har kommet med lenge, som er «slutt å støtte Ukraina, ellers skjer det noe fælt».
Vanskelig å bedømme
– Hva slags instrumenter har man for å fange opp om det er droner?
– Det å observere ting mot himmelen i mørket er veldig vanskelig, både med øyne og kikkert. Det er vanskelig å bedømme fart, avstand, høyde og størrelse.
Haga forklarer at de militære radarsystemene gjerne er innrettet mot å observere større ting, høyere opp. Ofte har de filtrert ut det som er nærmere bakken fordi det er mye støy i den høyden. Droner er gjerne relativt små og flyr sakte, og blir dermed ikke fanget opp.
– Det man trenger er egentlig spesialiserte sensorer og akustiske sensorer, som kjenner igjen summingen fra en drone. Det er under anskaffelse på Ørland. Noen av de store flyplassene ved London har hatt det siden 2020.
Forbud kan være aktuelt
– Har man mottiltak?
– Det finnes mottiltak, men jeg vet ikke hvor mye vi har i Norge. Jeg tror politiet har systemer for å jamme ut noen typer droner.
Det er ikke at det ikke finnes antidronesystemer, men at det ikke er anskaffet, sier forskeren.
I Danmark er det innført et landsomfattende midlertidig forbud mot hobbydroner.
– Da vet man at dersom det er noe som flyr, og man vet at det ikke er egne, da skal det ikke være der.
– Er det aktuelt i Norge?
– Det kan være det i enkelte områder i tidsbegrensede perioder hvis man vil ha ekstra kontroll. Jeg er nok litt redd for at de mer slurvete hobbybrukerne ikke får det med seg eller forholder seg til det.