Luftforsvaret jobber med å utvikle et nasjonalt konsept for å kunne bruke flere flyplasser og flystasjoner i Norge og Norden til å plassere F-35.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Grunnen er at de vil øke overlevelsesevnen til kampflyene på bakken, ettersom det er der de er mest sårbare.
Flystasjonene på Ørland og Evenes, hvor F-35 til vanlig står, dekkes av luftvern.
Brigader Tron Strand, som er sjef for Joint Air Operations Centre (JAOC), sier i pressemeldingen at dette betyr at de må ta i bruk relevante fjellanlegg for beskyttelse.
– Som et ledd i utviklingen av vårt nasjonale spredningskonsept tar vi i bruk hele flystasjonen på Bardufoss. Først og fremst handler det om beredskap. På sikt kanskje mer nasjonal og alliert aktivitet, sier Strand.
Strand sier flystasjonen i Indre Troms spiller en viktig rolle for videreutviklingen av norsk, nordisk og alliert luftmakt.
– Evne til spredning og hurtig forflytning av flystyrker har høyt fokus i Nato gjennom utviklingen av konseptet Agile Combat Employment (ACE), sier han.
ACE går ut på å kombinere flystasjoner som allerede finnes med midlertidige operasjonsbaser for å posisjonere kapabiliteter og skape kampflykraft ved å spre ressursene.
Bardufoss flystasjon har eksistert siden 1938 og er Norges eldste operative flystasjon. I dag drives den av 131 luftving.
Sjef for 131 luftving, Eirik Stueland, sier flystasjonen er godt skodd for å ta en fremtredende rolle i spredningskonseptet.
– Hele tanken med spredning er å kunne bruke alle tilgjengelige flyplasser i hele Norden, men på Bardufoss vil vi på grunn av eksisterende infrastruktur også kunne ha en større rolle i en innledende mobiliseringsfase. Fjellanlegget kan også brukes til alliert mottak, sier han i pressemeldingen.