sar queen

Fløy til Jan Mayen for første gang: – Krevende

Onsdag landet et SAR Queen-helikopter for første gang på Jan Mayen. «Utrolig artig», sier fartøysjef Remi Olsen etter sin lengste sammenhengende flyvning.

VELLYKKET: Fra venstre: Fartøysjef Remi Olsen, andrepilot Vegar Johansen, navigatør Arild M. Johannessen, maskinist Nils Inge Langskjær, redningsmann Morten Sandvik og anestesilege Christoph Tost.

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– På et eller annet tidspunkt kommer man til «the point of no return». Den siste halvtimen før det punktet er kanskje den aller mest hektiske. 

Det sier major Remi Olsen til Forsvarets forum. Olsen er fartøysjef ved 330 skvadron avdeling Bodø.  

Onsdag klokken 15:45 lokal tid landet en norsk SAR Queen fra Luftving 130 på Jan Mayen, etter en vellykket første flyvning fra Fastlands-Norge til den arktiske øya. 

Før de kommer til «the point of no return» må mannskapet om bord være hundre prosent sikre på at de har nok drivstoff og at værforholdene er gode. 

Måtte utsette på grunn av tåke

Flyvningen var planlagt allerede til tirsdag denne uken, men ble utsatt på grunn av tett tåke over Jan Mayen. Onsdag var imidlertid værforholdene ideelle, forteller Olsen. 

Men selv med gode forhold er distansen på 486 nautiske mil utfordrende. Når man flyr fire timer over åpent hav, er det mye som kan skje. 

– Det er krevende, og det er ikke mange minutter hvor man sitter uvirksom på en slik tur. I samfulle fire timer ble det regnet på drivstoff, kommunisert med folk på fastlandet og sjekket værmeldinger. 

VELKOMST: Mannskapet om bord SAR Queen-helikopteret ble tatt imot av de ansatte som holder til på Jan Mayen. Her sammen med sjefstekniker Benedikte Thomassen, ingeniør Rebekka S. Paulsen og stasjonssjef Øyvind G. Nilssen.

For å være sikre på at de skulle ha mer enn nok drivstoff til turen, fløy de med én av tre motorer nedstengt. 

– Så vidt jeg vet er det første gang vi gjør det med SAR Queen, og det sparte oss rundt ti prosent drivstoff i timen. Vi landet med gode marginer, og nå har vi fått gode data på hva vi kan forvente på en slik tur. 

Kan ikke tas på sparket

Normalt er Forsvarets redningshelikoptre på 15 minutters beredskap. Når alarmen går har de altså bare et kvarter på å komme seg opp i luften.

– Men dette er ikke en type flyvning som kan tas på sparket. Det krever godt vær, plussgrader og veldig nøye planlegging, sier Olsen. 

Det er altså ikke slik at søk og redningsoppdrag på Jan Mayen blir standard prosedyre med det første. Likevel er dette et viktig steg for norsk redningsberedskap. 

– Vi har vist at det med god planlegging er mulig å gjennomføre medisinsk evakuering og søk- og redning rundt Jan Mayen. 

Luftving 130, eller redningshelikoptertjenesten, opererer fra seks baser i Norge. De er godt vant til lange og krevende oppdrag. Olsen har vært med på oppdrag som har drøyd ut over fire timer, men akkurat denne flyvningen er den lengste han har gjort i ett strekk. 

– I går var det optimale forhold og det er tilfredsstillende å se at vi har god kapasitet til å gjennomføre dette. 

Powered by Labrador CMS