Sjef for 332-skvadronen Ståle Nymoen og Thomas Harlem trer ut av to F-35. De har nettopp eskortert Kong Harald i DA-20 Jet Falcon – med det treffende navnet «Kongeflyet». Harlem og Nymoen har sirklet over flystasjonen og fyrt opp «afterburneren» for å vise hvilke krefter som bor i Forsvarets nye kampfly. På bursdagen til Luftforsvaret og 332 skvadron er F-35 endelig i lufta over Ørland flystasjon.
Smil. – Er det én dag du har grunn til å smile så er det i dag.
– Mottatt, sjef.
Forsvarssjef Haakon-Bruun Hanssen og Martin Tesli, sjef for det norske styrkebidraget i USA, smiler foran en håndfull journalister og fotografer.
I en hangar der Natos AWACs overvåkningsfly til vanlig parkerer, surrer hundrevis av mennesker fra forsvarsindustrien, journalister og politikere.
For Martin Tesli og Haakon Brunn-Hanssen er det en merkedag. Forsvarets nyeste og dyreste investering noensinne, er endelig på norsk jord. For investeringen som er beregnet til å koste rundt 268 milliarder kroner fram til 2054, er overtakelsen av F-35 og den påfølgende mottaksseremonien bare et kapittel. Nå starter mye av arbeidet for å få ut kampkraften og potensialet i F-35, forteller admiral Haakon Bruun-Hanssen.
– For noen år tilbake var jeg usikker på om vi ville holde tidsfristen. Men etterhvert som de norske flyene ble levert i USA følte jeg meg tryggere.
– Nå blir det viktig å overføre det arbeidet og kompetansen vi har opparbeidet i USA hjem til Norge, sier Bruun-Hanssen.
Han advarer mot å gå for færre enn de 52 F-35 flyene Forsvaret har bedt om, som enkelte politikere har tatt til orde for.
– Antallet F-35 vi har gått for, er i tråd med det ambisjonsnivået vi skal ha. Det er basert på flere analyser. En reduksjon i antall fly vil påvirke hvilke oppgaver vi kan gjøre, sier forsvarssjefen.
Antallet F-35 vi har gått for er i tråd for det ambisjonsnivået vi skal ha
Uttelling. Et av F-35s mest synlige norske ansikter har vært Martin «TinTin» Tesli. Han er i Norge bare noen dager for å markere et nytt kapittel i Luftforsvarets historie. Han har rundt halvannet år igjen som sjef for det norske styrkebidraget ved Luke Air Force Base i Arizona. Når han vender tilbake håper han det er inn i en operativ rolle der han flyr F-35 i Norge. Han understreker at det virkelig arbeidet med å få et slagkraftig F-35 i Norge, bare er i startfasen.
– Det er godt å se at arbeidet vi har lagt til grunn i USA, nå viser seg.
– At vi har lykkes, skyldes «team effort». Det er likevel det som skjer her i Norge som er det viktigste framover. Vi skal krype før vi kan gå. Så skal vi løpe, sier Tesli og viser til at F-35 først vil overta enkelte operative roller fra F-16 i 2019.
– Vi kommer til å fortsette utdanningen av piloter i USA ut levetiden til flyet, sier Tesli.
Det er det som skjer her i Norge som er det viktigste framover
Viktige fly. Generalsekretær i Nato, Jens Stoltenberg, og statsminister Erna Solberg understreket begge betydningen av at F-35 endelig er på norsk jord. Det vil bety mye for Forsvarets og Natos militære tyngde.
– Prisen for å utfordre vår suverenitet skal være høyere enn noen er villig til å betale. F-35 vil styrke hele Forsvaret og dermed også hele vår forsvarsevne, sier statsminister Erna Solberg.
– Flyene har uovertruffen overlevelsesevne. De er det beste kampflyet, fortsetter generalsekretær i Nato, Jens Stoltenberg.
– F-35 er en styrking av verdens sterkeste allianse, Nato, og Det norske Forsvaret, sier han.
Den tidligere statsministeren som satt ved makten da det besluttet å anskaffe F-35, forteller at de norske kampflyene vil bli en ettertraktet ressurs for alliansen. Ifølge Stoltenberg vil det trolig bli aktuelt å be Norge stille med F-35 i Nato-oppdrag.
– Bare ved F-35s tilstedeværelse i Norge har vi styrket Nato i nord. Videre deltar jo blant annet Luftforsvaret allerede i blant annet Baltic Air Policing.