KAPTEIN MED FLYREKORD: Rune Øverås (54) (i midten) skal nå utdannes på Luftforsvarets nyeste maritime patruljefly P-8 Poseidon. Her er han sammen med stasjonsgruppesjef ved Andøya flystasjon Lasse Andreas Vestli Berg (t.v.) og skvadronssjef for 333 Endre Dahler.Foto: Forsvaret
Rune har over 10.000 flytimer med P-3 Orion
Det tilsvarer 417 døgn i tjeneste med Norges maritime overvåkningsfly for å overvåke havområder og hevde norsk suverenitet i nord.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå skal Rune Øverås (54) utdannes på enda et maritimt overvåkningsfly, nemlig Luftforsvarets nye P-8 Poseidon. Det er ifølge Luftforsvaret svært få i verden som kan vi vise til å ha flydd tre typer maritime overvåkningsfly – og ingen i Forsvaret før Øverås.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Han opplyser at han nådde 10. 000 timer fredag 12. mars i år, i 28.000 fots høyde i følge med fire norske F-35 som var på vei til Island.
– Jeg håper jo å nå over 1333 timer på det nye flytypen, sier Øverås, mens han småflirer - vel vitende om at pensjonsalderen kommer stadig nærmere.
Øverås har i tillegg flerfoldige timer på Nato sitt AWACS (Airborne Warning and Control System)luft-overvåkningsfly.
– 1950 timer fikk jeg på AWACS da jeg var stasjonert på Nato-basen Geilenkirchen i Tyskland, sier Øverås.
Prosjektet la til rette for at britisk personell som opererte maritime patruljefly en periode kunne fly med allierte land - for å opprettholde treningen og holde på personell.
Som en dirigent
Øverås kom til 333 skvadron på Andøya i 1989, etter 18 måneders utdanning i USA. Kapteinen har nå tatt med kona Berit til USA og vekk fra småbruket på Andøya. Nå sitter de begge i innreisekarantene et par ukers tid.
Men snart starter utdanningen ved Pensacola. Da skal Øverås på et kurs i «Water survival», et kurs han for øvrig også gjennomførte for 33 år siden.
– Så starter utdanningen på P-8 ved Jacksonville, sier Øverås som er toktleder om bord det norske maritime overvåkningsflyet Orion P-3C.
– Jeg skal sørge for at oppdraget blir løst på en best mulig måte. Rollen som toktleder kan sammenlignes med det en dirigent gjør overfor et orkester: Hvis jeg gir utydelige signaler fungerer vi ikke optimalt, sier Øverås.
Ubåtjakt fra lufta
Øverås sier at arvtageren etter arbeidshesten Orion P-3C først og fremst er en ubåtjeger. Den skal finne og i krise/krig uskadeliggjøre fiendtlige ubåter som skjuler seg i dypet.
– Vi vil nok slippe bøyer fra en større høyde med P-8 enn med P-3. Evnen til å behandle signalene bøyene fanger opp, er mye bedre om bord det nye flyet. Det blir gjort mye kjappere – og du kan også vaske vekk uinteressante lyder, sier Øverås som peker på at det kan føre til kjappere identifisering av ubåter.
Det første av totalt fem P-8 fly ankommer Norge i januar 2022.