Materiell

Britiske parlamentsmedlemmer brummer over Ajax-vogner 

Flere medlemmer av det britiske Parlamentet tar til orde for at de pansrede vognene blir fikset eller skrotet etter at soldater ble uvel av å sitte i dem.

AJAX: Den nye britiske kampvogna Ajax på utstilling under en messe i London i september.
Publisert Sist oppdatert

Saken med de rundt 30 soldatene som ble dårlige etter å ha deltatt i en øvelse med de splitter nye Ajax-vognene har skapt dårlige vibrasjoner i det britiske Parlamentet, skriver Defense News

Vognene ble nylig erklært operative etter nærmere ni år med forsinkelser, delvis grunnet utfordringer med kraftige vibrasjoner. 

Kort tid etter de ble erklært operative kom det meldinger om at rundt 30 soldater ble uvel av de bråkete vibrasjonene i vognene under en øvelse. 

Noen av soldatene skal ha kastet opp, mens andre skal ha fått kraftige skjelvinger, ifølge The Times. 

«Motbydelig»

Storbritannia er ventet å bestille 589 kjøretøyer av typen. Så langt er rundt 170 av dem levert til den britiske hæren, ifølge BBC.

– Før Ajax ble erklært operative, ba jeg om og mottok forsikringer fra høytstående medarbeidere i forsvarsdepartementet om at systemet var trygt, sa statssekretær Luke Pollard i forsvarsdepartementet i Parlamentet mandag. 

Pollard bruker ord som «motbydelig» for å beskrive hva han mener om at soldater er blitt uvel av et system han har fått gjentatte forsikringer om at er trygt.

Han opplyste at han nå har daglige oppdateringsmøter med produsenten General Dynamics, og at han er fast bestemt på å avslutte saken «på en eller annen måte». 

STATSSEKRETÆR: Luke Pollard er statssekretær i det britiske forsvarsdepartementet og følger opp saken med Ajax-vognene.

Det er flere britiske politikere som tar til orde for at Ajax må skrinlegges om det ikke kan fikses. 

Labor-lederen for Parlamentets forsvarskomité, Tan Dhesi, kalte det som har skjedd «et fullstendig kaos» og uttrykte bekymring for hærens operative evne i en tid med økt spenning internasjonalt.

Tre undersøkelser

Tre undersøkelser er iverksatt for å komme til bunns i hva som har skjedd. De gjennomføres av regjeringen, av organet som etterforsker militære ulykker og av den britiske hærens avdeling for sikkerhet.

Tidligere statssekretær i det britiske forsvarsdepartementet James Cartlidge tok ordet under sesjonen i Parlamentet. Han sa at han også hadde mottatt forsikringer om at utfordringene med vognene var løst da han besatt stillingen, og anførte at de begge var ført bak lyset. 

– Den eneste mulige konklusjonen er at Ajax-kjøretøyet er grunnleggende defekt, slo Cartlidge fast, og mener produsenten må holdes ansvarlig. 

Pollard svarte at han ble forferdet av meldingene om at soldatene var blitt uvel etter alle forsikringene han var gitt. 

– Det er viktig å komme til bunns i hva som har skjedd her, for Ajax-kjøretøyene har gjennomført 42.000 kilometer med tester uten at disse skadene har inntruffet. Det var heller ikke alle kjøretøyene på øvelsen som forårsaket skader. 

Dypeste alvor

En talsperson for General Dynamics kaller Ajax «Storbritannias mest avanserte og gjennomtestede pansrede kampkjøretøy».

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Vi tar enhver påstand om sikkerhet eller integritet knyttet til testingen på dypeste alvor, sier talspersonen, og legger til at de samarbeider med organene som nå etterforsker kjøretøyene. 

Når etterforskningen til hæren er gjennomført, lover selskapet å innføre eventuelle påkrevde justeringer, og kunngjøre både hva de har gjort og en uavhengig kontroll av det.

– Vår prioritet forblir å levere Ajax-programmet til de høyeste avtalte standarder for kvalitet og sikkerhet, for å sikre en pålitelig kapabilitet som støtter hæren og forsvarer dem som tjenestegjør.

Powered by Labrador CMS