Nyheter:
Vennskap: Filmen «Mordene i Kongo» er også en film om vennskap, forteller Tobias Santelmann og Aksel Hennie (Foto: Friland/David Bloomer).
Krigere i Kongo
Filmen er ikke en forsvarstale for Joshua French og Tjostolv Moland, sier regissør og skuespillere bak «Mordene i Kongo».
– Men vi skal heller ikke kaste oss sammen med «ulveflokken» og dømme dem.
Det sier Aksel Hennie som spiller Joshua French i Marius Holsts filmatisering av hendelsene i Den demokratiske republikken Kongo. Drapet på sjåføren Abedi Kasongo førte til at de to eks-soldatene fra Forsvaret ble fengslet og senere dømt for drap og spionasje på vegne av Norge.
– Ja, jeg skal nok se filmen sammen med Joshua. Det har vært viktig for å være transparent i forbindelse med hva som kommer. Jeg ønsker å skape et helthetlig bilde av ham. Jeg er ikke opptatt av å forsvare, men å forklare ham.
– I forhold til Joshua har jeg ryggen fri.
Sammensatt. I lokalene til Einar film på Majorstua i Oslo forteller regissør Marius Holst og skuespillerne Aksel Hennie (French) og Tobias Santelmann (Moland) om filmen som har premiere 26. oktober.
– Det er ingenting i filmen som det ikke er 100 prosent dekning for (Aksel Hennie).
De er klar over at de begir seg inn i et filmatisk minefelt der det hersker vidt forskjellige oppfatninger knyttet til skyldspørsmålet: om French og Moland var opportunistiske leiesoldater med sviktende moral, eller om de var offer for en uheldig situasjon og til slutt utsatt for et justismord der Tjostolv Moland døde under soning i Kinshasa.
Før premieren har filmen ført til en krangel mellom manusforfatter Nikolaj Frobenius og filmselskapet, der blant annet Frobenius mener filmen kan skjønnmale motivene til French og Moland. Manusforfatteren har også skrevet en bok som tar for seg deler av historien som utspiller seg i filmen. Den har produksjonsselskapet Friland film ønsket å stoppe, ifølge Dagbladet.
Karakter. Filmen handler om mer enn bare skyteepisoden i jungelen og å felle en endelig dom i skyldspørsmålet, forteller Marius Holst. Den har satt mål å fortelle deler av historien om hvem Moland og French var, hva som drev dem inn i jungelen, og det som kom i kjølvannet av drapet.
– Vi måtte filme i Durban, Sør-Afrika. Det hadde vært umulig og fullstendig uforsvarlig å filme i Kongo, sier Marius Holst som blant annet står bak det kritikerroste fengselsdramaet «Kongen av Bastøy».
– Til det er det altfor utrygt, sier Holst.
– Selv om jeg aldri rakk å møte Moland, i motsetning til Aksel som traff French, sier Tobias Santelmann og ser mot Aksel Hennie...
– ...så føler jeg at jeg har møtt ham. Jeg har aldri gjort så mye «research» på en person før. Det handler om hvordan han bar seg, hvordan han røyket sigaretter på og måten han sa ting på, sier Santelmann.
Dypdykk. Aksel Hennie har møtt Joshua French ved flere anledninger. Skuespilleren var blant annet i Kongo og besøkte French etter han hadde fått sin dom.
– Jeg har aldri gjort så mye «research» på en person før (Tobias Santelmann).
– Jeg snakket med ham i fengselet i én uke. Det var absolutt nødvendig for å se om det var verdt å lage en film om ham.
– De anså seg begge som soldater, og de ønsket å tilhøre en krigerkultur. De hadde en enorm interesse for blant annet krigshistorie.
– Hvordan fikk dere mulighet til å snakke med French i fengsel?
– Det kongolesiske rettssystemet fungerer veldig annerledes enn det norske, konstaterer Hennie.
– Vi måtte betale for å treffe ham i hovedfengselet i Kinshasa i 2016 – det var rett før han ble dårlig.
Perspektiv. Hennie mener filmen vil bidra med ny kunnskap rundt hva som skjedde i saken. Skuespilleren sier han aldri ville spilt i en film han ikke selv ønsket å se. Han tror «Mordene i Kongo» vil bli tolket vidt forskjellig avhengig av hvilken bakgrunn du har, enten du ser det med forsvarsøyne eller har opprinnelse fra et land som har vært preget av kolonialisme.
– Men når du forlater kinosalen etter å ha sett filmen, gjør du det med informasjon du ikke hadde før.
– Det er ingenting i filmen som det ikke er 100 prosent dekning for, sier Hennie.