Nyheter

OPPHUGGET: KNM Helge Ingstad ble etter hvert sendt til opphugging. Skroget fikk store skader etter kollisjonen og den påfølgende vanninntrengningen.
OPPHUGGET: KNM Helge Ingstad ble etter hvert sendt til opphugging. Skroget fikk store skader etter kollisjonen og den påfølgende vanninntrengningen.

Avtroppende vaktsjef preget i retten: – Helt forferdelig

Minutter før kollisjonen var det vaktbytte på KNM Helge Ingstad. Onsdag forklarte den avtroppende vaktsjefen seg i retten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg har opplevd det som helt forferdelig, sa den avtroppende vaktsjefen fra KNM Helge Ingstad i retten onsdag.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Det var på spørsmål fra aktor Magne Kvamme Sylta, om hva han tenkte om opptakene han hadde hørt fra samtalene mellom fregatten, Sola TS og Fedje VTS.

– Jeg hører på en måte hvor forvirret han er. Det høres ikke ut som den (tiltaltes navn, journ. amn) jeg kjenner.

Han forklarte også at det er lenge siden han har hørt opptakene.

– Jeg har styrt unna for min egen del, for det gjør veldig inntrykk.

Den avtroppende vaktsjefen var tydelig beveget under store deler av sin forklaring.

Les også: Tirsdag vitnet fire personer fra KNM Helge Ingstads mannskap. Flere av vitnene var sikre på at de om til å dø.

Tok over vakten klokken 03:53

Natt til 8. november i 2018 gjennomførte to vaktsjefer vaktoverlevering på broen om bord på fregatten KNM Helge Ingstad. Den avtroppende vaktsjefen gikk av vakt klokken 03:53. Fra dette tidspunktet var det påtroppende vaktsjef – den tiltalte – som var ansvarlig vaktsjef på bro.

Den påtroppende vaktsjefen er tiltalt som følge av KNM Helge Ingstads kollisjon med tankskipet Sola TS. Han erkjenner ikke straffskyld.

Åtte minutter og femten sekunder etter overleveringen, klokken 04:01:15 kolliderte krigsskipet med den 250 meter lange oljetankeren.

Enige om at Sola TS stod stille

Avtroppende vaktsjef meldte KNM Helge Ingstad inn i Fedje VTS sitt område. Fedje har som ansvar å kontrollere, overvåke og avvikle skipstrafikk i området Hjeltefjorden.

Sammen med påtroppende vaktsjef diskuterte han «objektet» ved Stureterminalen. Objektet viste seg senere å være Sola TS. De vurderte det til å være et stasjonært objekt, som lå ved kai eller var fortøyd. Det har også den tiltalte forklart.

Mellom klokken 03:13 og 03:45 ble det meldt over kanal 80 at Sola TS gjorde seg klar til avgang. De ble så klarert til å gå fra kai, av operatøren på Fedje VTS.

Alle større fartøy har lytteplikt til denne kanalen og det er vaktsjef på bro som har ansvar for at lytteplikten til en hver tid blir overholdt. I dette tidsrommet var den avtroppende vaktsjefen fremdeles ansvarlig på bro.

Forsvarer Christian Lundin presset vitnet på dette. Han forklarte at han ikke hadde hørt samtalen mellom Sola TS og Fedje VTS.

– Hvis du hadde fått med deg disse beskjedene, hvordan ville det påvirket det situasjonsbildet du ga tiltalte under overleveringen? spurte Lundin.

– Den hadde jo blitt helt annerledes. Da hadde det ikke vært noen tvil rundt om den båten gikk fra kai.

Les også: Ingstad-vaktsjefen fortalte om mareritt om kollisjonsøyeblikket.

Styrbord utkikk var tidvis ubemannet

Den avtroppende vaktsjefen ble også spurt om hvordan det kunne skje at styrbord utkikk tidvis var ubemannet mellom klokken 03:42 og 03:59 ulykkesnatten. Dette skjedde i forbindelse med at brovaktlaget skulle spise nattmat, noe de rullerte på.

– Man har vikeplikt fra styrbord og det er naturlig at dersom man sender ned styrbord utkikk, trekker man babord utkikk over på styrbord side, forklarte den avtroppende vaktsjefen.

Dette ble ikke gjort.

– Husker du hvorfor du ikke ga ordre om det? spurte Lundin.

– Det var vel fordi det var fartøyer på babord side, det var der trafikken var, svarte vitnet.

Han forklarte også at dersom en utkikk er ubemannet, vil det være naturlig for den tilstedeværende utkikken å følge med på begge sider.

De som bemannet styrbord og babord utkikk skal vitne senere i forhandlingene. Det samme skal operatøren fra Fedje VTS, losen og kapteinen på Sola TS, i tillegg til andre besetningsmedlemmer fra Helge Ingstad.

Forrige uke besøkte retten broen på KNM Roald Amundsen. Les mer her.

Powered by Labrador CMS