Nyheter

MÅ OPPDATERES: To norske F-35A kampfly på Island.

Alle F-35 kampfly må oppdateres etter ulykke

Pentagon har gitt beskjed om at alle F-35 verden over må fikses innen 90 dager for å hindre skadelige vibrasjoner i motoren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere F-35B kampfly ble satt på bakken etter et fly krasjet i en rullebane i Fort Worth i Texas i midten av desember. Ulykken skapte også forsinkelse av leveransene av F-35 til Norge.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Nå har det amerikanske forsvarsdepartementet beordret at samtlige F-35 verden over må oppdateres. Problemet er ifølge Defense News mulige vibrasjoner i flymotoren, som er av typen Pratt & Whitney F135. Flyene skal oppdateres innen 90 dager, men ingen flere fly blir satt på bakken.

Spesialrådgiver Endre Lunde i Forsvarsmateriell sier til Forsvarets forum at slike vedlikeholdsspesifikasjoner er ganske vanlige. Det litt uvanlige er at feilen ble oppdaget etter en ulykke, og ikke i forbindelse med rutinemessig vedlikehold.

– Slike oppdateringer er rutine. Det er ikke uvanlig med en frist på 90 dager. Vi gjorde det hele tiden med F-16, sier Lunde.

Ulykken i Fort Worth skjedde med F-35B, en variant av F-35 som kan ta av og lande vertikalt. Norge har kjøpt varianten F-35A.

Det aktuelle vibrasjonsproblemet rammer bare en liten del av alle F-35-fly, men oppdateringen beskrives som billig og lite påtrengende. Den tar fire til åtte timer, og kan gjennomføres på operativt nivå.

Powered by Labrador CMS