Nyheter
SENTERÅPNING: Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol og Oslos ordfører Marianne Borgen åpnet Kirkens SOS sitt nye senter i Hoffsveien 1B på Skøyen 14. juni. Oberst Terje Hanssen, Forsvarsstaben (t.v.), generalsekretær i Kirkens SOS, Lasse Heimdal (midten) og stabssersjant Adelheid Skredlund, FPVS (t.h.).
Foto: Adelheid Skredlund, FPVS
Forsvarets krisetelefon får chattetjeneste
Forsvaret og Kirkens SOS har tegnet en ny avtale for sju år om krisetelefonen Grønn linje. Det nye nå er at det også skal inngå en «chattetjeneste» i tillegg til samtaletilbudet.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Chattetjenesten vil gjelde først fra 1. januar 2023.
Grønn linje er Forsvarets krisetelefon og alle kan ringe kostnadsfritt hver dag hele døgnet.
Forsvaret har inngått et samarbeid med Kirkens SOS om 24 timers krisetelefon, og det er frivillige hjelpere i Kirkens SOS som svarer på telefonen. Grønn linje bemannes av personer med ulik yrkesbakgrunn som har fått grundig opplæring, også om Forsvaret.
Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol og Oslos ordfører Marianne Borgen, foresto den formelle åpningen av Kirkens SOS sitt nye senter i Hoffsveien 1B på Skøyen 14. juni.
Les også: Forsvaret med videopremiere om psykisk førstehjelp
Landssekretariatet i Kirkens SOS og Kirkens SOS Oslo som forvalter og betjener Grønn Linje, flyttet inn 1. april i år.
– De har nå fått en funksjonelt og romslig lokale for utøvelse av tjenestene til Forsvaret. Storebrand eiendom og Forsvaret har utstyrt bygget med møbler, sier Adelheid Skredlund i Forsvarets personell- og vernepliktssenter.
Grønn linje ble opprettet som et tilbud til Forsvarets personell allerede i 1995 og oppgjennom årene er det mange som har benyttet seg av tilbudet.
- Militært telefonnummer: 0510 3088
- Sivilt telefonnummmer: 800 30 445
Les også: Afghanistan-undersøkelsen 2020: Hver tiende veteran har psykiske helseplager