Nyheter

FORSVINNER: Etter 1. oktober vil Forsvaret ha kvittet seg med to av tre profiler på sosiale medier. Bildet viser skjermbilde av seks av profilene som skal slettes.

To av tre forsvarsprofiler på sosiale medier forsvinner

Forsvaret har ikke lenger oversikt over sosiale medier-profiler de har. Nå skal over 60 prosent av profilene slettes innen 1. oktober.

Publisert Sist oppdatert

Forsvaret har ikke kontroll over mye av kommunikasjonen de sender ut, viser en kartlegging Forsvaret kommunikasjon (FKOM) og kommunikasjonsorganisasjonen i Forsvaret har gjennomført. Nå har de gjort en stor opprydding. Løsningen blir å slette og slå sammen flere av profilene. Det kommer frem i et brev til alle avdelingene i Forsvaret, som Forsvarets forum har fått innsyn i.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Der står det at Forsvaret skal slette 49 av sine 75 profiler.

I dag er det mellom 250 og 300 profiler på sosiale medier der Forsvaret fremstår som avsender eller som del av Forsvarets offisielle kommunikasjon.

Lav kvalitet

De som jobber med kommunikasjon i Forsvaret har gjennomgått alle profilene på tvers av sosiale medier-plattformene og funnet flere utfordringer.

«Hovedutfordringen med et svært høyt antall kanaler er mye dårlig kommunikasjon, lite kontroll, ulønnsom og liten effekt» står det i et brevet.

Gjennomgangen har vist at kvaliteten på det som legges ut på profilene jevnt over er lav og svært varierende. Dette mener de er en konsekvens av at Forsvaret har for mange sosiale medier-profiler som det ikke er kapasitet til å følge opp. Det kommer også frem at det er mangel på fagkunnskap og kompetanse når det gjelder drift av ulike kanaler på sosiale medier.

Etter gjennomgangen har de også sett at Forsvaret bruker unødvendig mye tid og ressurser på å lage innhold og kommunisere gjennom de ulike sosiale medier-profilene, uten at det gir særlig god effekt.

Derfor mener FKOM at et mindre antall sosiale medie-kanaler også gjør dem bedre.

Dette er anbefalingene:

  • Forsvaret skal ha en Twitter-profil, en LinkedIn-profil og en Snapchat-profil.
  • Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret, Heimevernet og Veterantjenesten, Kultur og profesjon reduserer antall medieprofiler
  • Sjefsprofiler skal bytte navn til privat navn og privat bilde.
  • Alle Instagram- og Facebook-profiler som er knyttet opp til velferds - eller idrettstilbud skal slettes.

Det er foreløpig ingen konkrete anbefalinger for Heimevernsdistriktene, men det står i brevet at de skal kartlegge kommunikasjonskanaler og behovet knyttet til disse.

Ikke under Forsvarets kontroll

De mellom 250 til 300 profilene som fremstår som kommunikasjon fra Forsvaret inkluderer ikke, hverken lukkede eller åpne, profiler opprettet av privatpersoner for å dele sin hverdag i Forsvaret.

Dette er profiler på sosiale medier som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og YouTube. Og hovedutfordringen med et svært høyt antall profiler er mye dårlig kommunikasjon, lite kontroll, ulønnsom og liten effekt, står det i et brevet.

Powered by Labrador CMS