Så langt i år har F-35 kampflyene på Evenes rykket ut 25 ganger for å identifisere ukjente fly.
QRA: Når de norske F-35-pilotene får visuell kontakt med det uidentifiserte flyet posisjonerer gjerne et av F-35 flyene seg til foran til venstre, mens det andre gjerne ligger litt bak. Flyet i bakgrunnen er en versjon av det russiske maritime patruljeflyet Iljusjin Il-38, i Nato kalt May A.Foto: Luftforsvaret
Tallene er likevel innenfor normalen, opplyser Finberg.
QRA-en varsles om alle uidentifiserte fly som flyr uten transponder, som ikke kommuniseres med lufttrafikkontroll eller har en arkivert flyveplan, hvis disse nærmer seg norsk luftrom, ifølge Luftforsvaret.
De siste seks månedene har norske jagerfly rykket ut og identifisert blant annet det maritime rekognoseringsflyet Tupolev Tu-142, kampflyet Sukhoj Su-30MKI, Sukhoj Su-24 og det maritime patruljeflyet Iljusjin Il-38.
I Nato omtales disse flytypene som henholdsvis Bear F, Flanker H, Fencer D og May A.
I januar ble to norske F-35 «scramblet» til oppdrag i polsk luftrom etter et russisk missilangrep mot Ukraina. Les mer om det her!
BEAR F: Et russisk rekognoseringsfly av typen Tupolev Tu-142 ved siden av et norsk F-35 jagerfly.Foto: Luftforsvaret
FENCER D: Det russiske taktiske bombeflyet Sukhoj Su-24Foto: Luftforsvaret
FLANKER H: Norsk F-35 nærmest kamera og et russisk kampfly av typen Sukhoj Su-30MKI.Foto: Luftforsvaret