Nyheter

SKREDDERSYDD RUTE: Lostjenesten måtte gå flere runder før de fant en rute både de og fartøyet USS Gerald R. Ford mente var gjennomførbar og trygg gjennom Oslofjorden.

USS Gerald R. Ford er det dypeste oppdraget Oslolosene har hatt

To loser er om bord når det enorme amerikanske hangarskipet seiler inn Oslofjorden. Fartøyet er marginalt innenfor maksdybden i seilingsforskriften.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det har blitt loset inn cruisefartøy som er like store, men de har ikke gått like dypt. Så det er dybden som er den store utfordringen. Hangarskipet holder seg marginalt innenfor maksdybden i seilingsforskriften for Oslofjorden, forklarer losene i en pressemelding fra Kystverket.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

USS Gerald R. Ford er 333 meter langt, 76 meter høyt og 78 meter bredt. Det er imidlertid bredest over vannet. Skroget er bare 44 meter bredt, skriver Kystverket.

Skipet går 12 meter ned i vannet. Oslofjordens grunneste punkt er gjennom Drøbaksundet, hvor det på det grunneste er kun 19 meter dypt.

Det har vært en større prosess for å lage ruta det amerikanske skipet følger inn Oslofjorden, og det hele begynte med en henvendelse om det var praktisk mulig å ta fartøyet inn til hovedstaden.

– I henvendelsen kom de med et forslag til rute som vi vurderte til å ikke være dyp nok. Det er mange hensyn å ta i en slik ruteplanlegging, med både regelverk, dialog med sjøtrafikksentralen i Horten som passer på at fartøyet får friseilas inn, og taubåter og andre støttefartøy. Vi kom med våre innspill tilbake, og gjennom dialog endte vi opp med en rute som både vi i Lostjenesten og fartøyet er tilfreds med og mener skal la seg gjennomføre på en trygg måte, forklarer de.

Powered by Labrador CMS