Nyheter

FORLISTE : Fregatten KNM Helge Ingstad endte sine dager på Hanøytangen på Askøy utenfor Bergen. Der ble det som var igjen av skroget destruert.
FORLISTE : Fregatten KNM Helge Ingstad endte sine dager på Hanøytangen på Askøy utenfor Bergen. Der ble det som var igjen av skroget destruert.

Ingstad-forliset: Ennå er ikke alle sikkerhetstiltakene «lukket»

Etter forliset til fregatten Helge Ingstad for fire år siden kom Havarikommisjonen med 38 tilrådinger. Noen av dem er ennå ikke lukket.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Ifølge Aftenposten fikk Forsvarsdepartementet i mai i fjor brev om at 22 av 38 tilrådinger ennå ikke var løst, og siden da er ingen av punktene blitt «lukket» – selv om det ikke betyr at de ikke er løst.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Blant disse er vurdering av risikoen rundt bemanning og kompetansen hos de ansatte på skift, samt mangelen på en uavhengig tilsynsordning.

– Det er en god del av tilrådingene som er lukket, men fortsatt mange som står åpne. Og mange av de veldig viktige sikkerhetsanbefalingene er fortsatt ikke lukket. De er også de mest krevende, sier Dag Sverre Liseth, avdelingsdirektør for sjøfart i Statens havarikommisjon.

Sjefen for Sjøforsvaret, kontreadmiral Rune Andersen, hevder overfor Aftenposten at alle sikkerhetstilrådingene er håndtert.

– Det er ikke slik at tilrådingene ikke er fulgt opp, men Havarikommisjonen er ikke ferdig med sine vurderinger. Og på enkelte av tilrådingene har de ikke fått tilstrekkelig informasjon, sier han.

Fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS tidlig om morgenen 8. november 2018 ved Stureterminalen i Hordaland. Mandag starter rettssaken mot vaktsjefen på skipet. Han erkjenner ikke straffskyld etter tiltalen for uaktsom forårsakelse av sjøskade, samt brudd på den militære straffeloven.

Les også: – Besetningen hadde ikke forutsetning til å håndtere situasjonen, ifølge Havarikommisjonen.

Powered by Labrador CMS