Nyheter

Avinors system oppdager kun droner fra én produsent

Avinors kinesiske droneovervåkingssystem oppdager kun kinesiske DJI-droner. USA godtar ikke bruk av kinesisk teknologi «nær sine kapasiteter». 

KINESISK: FFI tester Mavic-droner på Joint Viking 2017. Denne typen drone er produsert av det kinesiske selskapet DJI, samme selskap som produserer Avinors dronedetekteringssystem.
Publisert Sist oppdatert

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

22. september går dronealarmen ved Oslo Lufthavn Gardermoen, og i flere timer var luftrommet stengt.

I en pressemelding fra tidligere i oktober bekreftet Avinor at det var problemer med dronedeteksjonssystemet grunnet en teknisk svikt under hendelsen. Overvåkingssystemet var altså nede. 

Systemet Avinor bruker er produsert av det kinesiske selskapet DJI, og systemet kan kun detektere én type drone, og det er droner produsert av DJI. 

Det er ikke kjent hvilke type drone som forårsaket stans i flytrafikken i september, men blant annet USA har uttrykt misnøye ovenfor bruken av et kinesisk system ved norske lufthavner.

USA setter ned foten

Avinor bruker sikkerhetssystemet for å overvåke droneaktivitet i hele landet, men ett sted får ikke teknologien benyttes. 

USA har nemlig satt ned foten på at systemet ikke kan brukes ved Evenes lufthavn. 

– Med bakgrunn i at Evenes er en fremskutt base for F-35 og USAs absolutte holdning knyttet til kinesisk teknologi nær sine kapasiteter, brukes ikke deteksjonssystemet her, opplyste Avinor om i en pressemeldingen. 

– Hull i sikkerheten

USA er ikke alene om å ikke stole på det kinesiske overvåkingssystemet som Avinor benytter seg av. KrFs nyvalgte stortingsrepresentant Jonas Andersen Sayed uttrykket sin skepsis til Aftenposten tidligere denne uka. 

– Når det bare kan oppdage kinesiske droner, er det et åpenbart hull i sikkerheten. Det betyr at en ondsinnet aktør bare kan bruke en drone av et annet merke, sa Sayed til Aftenposten.

Et sivilt system 

I pressemeldingen skriver Avinor at rundt 90 prosent av droner i Norge er produsert av DJI, og at det dermed er enklest å ha et system som oppdager disse dronene. 

– For Avinor er det flysikkerheten og at det finnes tusenvis av droner i nærheten av norske flyplasser som er den store droneutfordringen, ikke at vi har et deteksjonssystem fra den produsenten som kan detektere 90 prosent av disse dronene, skriver Avinor-sjef Abraham Foss i en e-post.

Videre skrives det at det er et sivilt system, som skal bidra til å ivareta norsk flysikkerhet ved å detektere allmennhetens bruk av droner nær flyhavner. Det er heller ingen krav til å ha et slikt overvåkingssystem, men Avinor har vurdert systemet som en god beslutningsstøtte for flysikkerheten. 

– Vårt system skal se droner – ikke skyte droner. Det er et sivilt system, ikke et forsvarssystem, skriver Foss videre til Aftenposten.

Likevel understrekes det at overvåkingssystemet er etablert på utsiden av Avinors egne systemer og utstyr. 

– Avinor har vært svært bevisst på å unngå risikoen for tapping av sensitiv informasjon fra våre systemer da vi vurderte å anskaffe utstyr fra en kinesisk produsent. Vi løste denne utfordringen ved å legge bruken av deteksjonssystemet uten kobling til våre øvrige systemer, skrives det i pressemeldingen. 

Powered by Labrador CMS